O
Hej,

Tätningslisterna på vår gamla Swedoor Ji-Te dörr är ganska dåliga och behöver bytas inför den kommande vintern.

Jag har lyckats hitta KP V-lister med spårmontering hos Leif Arvidsson att använda för sidorna och toppen av dörrkarmen, men tröskellisten har jag inte lyckats hitta någonstans.

Är det någon som vet vilken tröskellisten är, vad den heter, var man kan få tag på den, eller om man kan ersätta den med något annat? Har funderat på att i värsta fall låta den gamla tröskellisten sitta kvar och limma/häfta fast en O/P-list i själva dörrbladet så båda listerna sluter tätt mot varann.

Skulle man kunna hoppa över att jaga fram dessa listprofiler och istället ersätta alla med O/P-lister istället?

Bifogar lite bilder på dörrbeteckningen, tröskellistens profil samt spåret den sitter i.

Etikett från SWEDOOR på dörrkarm visar specifikationer för typ JIe10, klasser och isoleringsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en böjd spik framför en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en tröskel mellan trägolv och klinkergolv med fokus på skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Ser ut ungefär som min dörr (också Ji-Te från ~1980).
Jag skruvade av aluminumtröskeln med gummilist, då den gamla listen gick sönder om man försökte dra loss den.
Se profil och gammal list på bilden. Ersatte helt enkelt med en samma typ av V-list som till övriga delar av dörren (fräst spår för listen).
Jag testar hur bra det funkar men det drar inte i underkant på dörren vilket jag tyckte att det gjorde om man höll handen där innan listbyte.
 
  • En närbild på en triangel-formad metallnyckel med slitage och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Neronsum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.