Synlig del av en rötnad syll kantad av träväggar och snedsträvor i ett tomt hus på plintgrund, med ljusinsläpp från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedbod på plintar som sjunkit ner i en slänt med synlig skada på konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått ett problem på halsen, har en vedbod på plintar som har sjunkit ner i marken och syllen har ruttnat.

Huset är 5,2x7 meter och står i i en slänt (kortsida uppåt och nedåt) Vid nedsidan är det ca 20-40 cm luft under huset. I ovankant ca -5 till 10 cm, dvs huset har sjunkit ner.

Syllen är för rutten för att det ska gå att lyfta under den, så jag måste skruva fast nått i resningen och lyfta för att byta den. Funderar på en 100 mm U-balk i stål just ovanför syllen. Såväl syll som resning är i minst 95x95 och det är stagat med snedsträvor i hörnen så huset känns robust.

Huset är ett tomt skal och tömt på tunga saker, så det känns som att det inte väger så mycket.

det finns en plint i varje hörn och en mitt på varje vägg.

Tänkte lyfta med två vevdomkrafter i slänten just efter mittplinten i slänten där syllen är frisk

samt 3 hydrauldomkrafter i balken längs kortsidan samt 1 st 1,2 m in på vardera långsida

Sen när huset hänger i luften så tänkte jag såga bort syll samt den nedersta (liggande) yttervägspanelbrädan coh skruva dit en ny.

Förstärka plintarna, palla under nått och sänka ner. Sen få jag finjustera så huset hamnar i våg.

Tänker jag rätt eller gör man på nått annat sätt?


Sen verkar det som att själva grundproblemet är att marken vid övre kortsidan är lera som blir vattensjuk på våren, vad gör man åt det?

Gräva dränering eller?

Tacksam för tips


ska fixa fram några bilder
 
Redigerat:
Skulle gräva ut i ovankant och lägga en stödmur av naturstenar en bit från vedboden. Då kan du ha avrinning längs med sidorna och arbetet syllbytet blir enklare.
Har lyft en del bodar med domkraft och tror de blir en utmaning att lyfta hela boden på en gång, skulle ta en sida i taget istället. Lyft ut fönsterna innan lyft om de går.
Är du säker på att den är så rutten att den inte går och lyfta med ? Lägg en ordentlig planka på kortsidan som fördelar kraften över de ruttna och lätta på långsidan.
 
  • Gilla
isopeikko
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle gräva ut i ovankant och lägga en stödmur av naturstenar en bit från vedboden. Då kan du ha avrinning längs med sidorna och arbetet syllbytet blir enklare.
Har lyft en del bodar med domkraft och tror de blir en utmaning att lyfta hela boden på en gång, skulle ta en sida i taget istället. Lyft ut fönsterna innan lyft om de går.
Är du säker på att den är så rutten att den inte går och lyfta med ? Lägg en ordentlig planka på kortsidan som fördelar kraften över de ruttna och lätta på långsidan.
Tack,

tänkte inte lyfta hela utan bara övre halvan. det finns bara ett fönster på nedre kortsidan,
den är så rutten så att den går att bryta sönder med händerna, sen så ska man ju komma åt att byta den i ett stycke mellan plintarna?

Funderar på att gräva ner en dränering längs kortsidan och sen dra ett rör i slänten
 
Ett dike känns lättare/ mer passande här tycker jag. Är väll mest ytvatten som skall bort?
 
T topmount skrev:
Ett dike känns lättare/ mer passande här tycker jag. Är väll mest ytvatten som skall bort?
ja, det är ytvatten på den delen av tomten, sen höst och tidig vår, sen är det snustort, behöver ytan (del av parkeringen/vändplan) där diket ska vara så det måste vara nått slags täkt dike.
 
Dike fyllt med makadam funkar bra om man behöver köra över de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.