Har försökt hitta tidigare trådar om detta men hittade inga som riktigt besvarade mina funderingar. Tror att det finns flera härinne som sitter på kunskap om hur det bör gå till, bla @heimlaga @TorpAnders men det finns säkert fler här som sitter på bra kunskaper.

Syllen är till stora delar helt rutten i hela djupet varierande mot grundmuren eller övre delen. Möjligen kan en mindre del sparas men vi pratar om högst 1 meter av drygt 4,5m totalt.

Frågan är alltså hur man lämpligast tar sig an detta, läste ett tips om att sätta regel på in och utsida som skruvas med genomgående gängstång i varje plank som man sedan kan lyfta i. Funderar på om det kan vara en vetttig metod även om jag helst vill slippa att riva upp innerväggen för den metoden.

Jag kommer bara åt att lyfta utifrån och då förhoppningsvis på var sida om gaveln men även på mitten.

Frågorna är flera:
* Det är väl omöjligt att få in en hel ny syll iom att domkrafterna är i vägen? Hur skarvar man då syllen, och var är lämpligast?

* Räcker det med en genomgående gängstång i varje plank?

* Sen har vi problemet med att flera av de stående planken dessutom är ruttna. Jag hoppas kunna sätta ”lyftregeln” ovanför skadorna i så fall men två plank är ruttna i nästan 3 meters längd.

* Hur kraftiga domkrafter behövs?


Vad mer finns att tänka på?

Bild av en husgrund där syllen är delvis riven och blottad. En trasig grundspets med tegelstenar, plast täcker delar av fasaden, och verktyg ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad syll och fasad av ett hus med rötskador på träkonstruktionen ovanför grundmuren, samt plastskydd över delar av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen med några glada tillrop?
 
Tyvärr inga glada tillrop, men följer tråden av rent egoistiska skäl. Här i huset tyder den flitiga myrtrafiken in i ytterväggen vid entrétrappan på att det ser ungefär ut som på dina bilder. Men det tar vi sen, just nu lägger vi nytt tak.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för lite respons i allafall. Min största fråga gäller om tillvägagångssättet att skruva plank på båda sidor om väggen är den metod som används?
 
Jag är inte avundsjuk på dig, men det som ser hopplöst ut går alltid att fixa med lite pannben, tid och några besök i plånboken.

Syll och plank ser onekligen ut att ha passerat bäst före datum, nu ser jag inte hur resten av väggen/huset ser ut, men jag skulle seriöst fundera på att byta ut hela den delen väggen då det här med att pilla och lappa fläckvis ofta tar mer tid än det är värt för hur mycket byggnadsvård man än gillar så finns det en praktiskt gräns man måste våga ställa sig.

Med det sagt så skulle jag titta på en lösning för att stämpa / växla av väggen så att hela partiet kan plockas bort rationellt.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tack för lite respons i allafall. Min största fråga gäller om tillvägagångssättet att skruva plank på båda sidor om väggen är den metod som används?
År det spontat 3x7" i väggen?
Allt beror förstås på vilket tryck du har ovanifrån på just det partiet och hur ikringliggande väggpartier kommer att reagera/påverkas men genomgående förband med stång är att föredra mot skruvat
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej Mexitegel! Frågan är alltså hur fästa syllen till huset? Jag skulle säga kraftig husspik eller fransk träskruv. Finns i kraftiga dimensioner. Nackdelen med spikar är att man kan slå sönder skruvar som finns i närheten, om man slår ovarsamma hammarslag. Skruvar förekommer på spikplåtar och balkvägare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag är inte avundsjuk på dig, men det som ser hopplöst ut går alltid att fixa med lite pannben, tid och några besök i plånboken.

Syll och plank ser onekligen ut att ha passerat bäst före datum, nu ser jag inte hur resten av väggen/huset ser ut, men jag skulle seriöst fundera på att byta ut hela den delen väggen då det här med att pilla och lappa fläckvis ofta tar mer tid än det är värt för hur mycket byggnadsvård man än gillar så finns det en praktiskt gräns man måste våga ställa sig.

Med det sagt så skulle jag titta på en lösning för att stämpa / växla av väggen så att hela partiet kan plockas bort rationellt.
Det här handlar inte om byggnadsvård utan bara om funktion men vill ju ogärna börja riva golv etc invöndigt då det drar med sig hur mycket som helst. Så frågan är ju hur man kan stämpa? Jag har varit inne på det också.

Stämmer att väggplanken är spontad 3” lite olika bredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.