Hej
Fick bryta upp en sel av väggen i garaget pga musbo och såg då att syllen var obefintligt, mer "jord" än trä.
Hur går man till väga för att fixa till detta på bästa sätt?
Väggen är uppbyggd med mexitegel, asfaltaboard, isolering, vindpapp , väggskiva.

/Christian

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syllen ligger ju nere i betongen, så det var ju bara en tidsfråga.

Mitt tips är att stämpa upp väggen, såga av reglarna en bit ovan golvet och gjut upp så det blir en klack för den nya sylen att ligga på.
 
  • Gilla
mrw och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret, är dock inte hundra på hur du menar.
Menar du att jag skall gjuta upp så syllen inte ligger mot själva plattan, typ så syllen hamnar på samma nivå som själva golvet?

/cw
 
S
syllen skall aldrig ligga i betong bara ovanpå med syllisolering
 
mrw skrev:
Tack för svaret, är dock inte hundra på hur du menar.
Menar du att jag skall gjuta upp så syllen inte ligger mot själva plattan, typ så syllen hamnar på samma nivå som själva golvet?

/cw
Japp
 
  • Gilla
mrw
  • Laddar…
Dra en bild utv, tack.
 
Nils82 skrev:
Dra en bild utv, tack.
Utsidan ytterväggen?
 
yes
 
Det bästa är att gjuta upp några cm från garagegolvet, då är det ingen risk att smältvatten från snöig bil letar sig in i syllen. Sen bör man nog vara försiktig när du sågar mm så du inte knäcker mexifasaden..
 
  • Gilla
mrw och 1 till
  • Laddar…
vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en stor bänk framför väggen idag, men hittade en äldre bild där man ser hur väggen ser ut.
Sockel + Mexitegel.

När man gjuter så fyller man igen hela den delen där den gamla syllen låg + nån cm till, inte bara lägga klickar är åå där va?

Å självklar syllpapp mellan betong å nya syllen.

-/cw
 
Har haft EXAKT samma fel hemma på ekonomibyggnaden med träsyll där man i efterhand gjutit golv vilket gör att syllen hamna i en ficka. Resultat= jord.

Stämpa, kapa upp och gör om syllen bit för bit. Jag valde att mura då det är en del bök med att få till gjutformar, men då höjde jag två stenar iofs, eftersom byggnaden "låg på backen". Här räcker det egentligen med att gjuta själva fickan, om jag tolkar bilderna rätt.
 
  • Gilla
mrw
  • Laddar…
Skulle det funka att mura dit en rad lecablock och på så sätt höja syllen 9cm ovan golvet?
Man borde väll kunna putsa den delen som är ovan golvet då?

-/cw
 
Jepp
 
S
mrw skrev:
Skulle det funka att mura dit en rad lecablock och på så sätt höja syllen 9cm ovan golvet?
Man borde väll kunna putsa den delen som är ovan golvet då?

-/cw
joo. blir ett lite drygt jobb dock
 
Fråga gällande syllisoleringen, skall jag lägga den under eller över den nya raden med lecablock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.