Hej,
Vi ska byta strömbrytare och måla om här hemma och är inne på sista kronan men upptäcker att de skarvat mitt i den svarta kabeln?? Hur ska jag få in den svarta i en Schneider exxakt? Kan väl inte klippa mitt i
😂
 
  • En öppen vägguttagsdosa med blå, svarta och vita kablar som sticker ut från väggen med blommig tapet. Svarta kablar skarvade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Jodå du kan klippa isär detta. Alla strömbrytare har dubbla terminaler för att kunna skarva ledare. Se bara till att kardelerna är raka och utan skador. Annars får du skala fram lite ny fräsch koppar.

En brasklapp är att dessa terminaler inte alltid är högkvalitativa så om fasledaren matar ett uttag eller annat som drar mycket ström så är det säkrare att göra skarven i en Wago 221.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå du kan klippa isär detta. Alla strömbrytare har dubbla terminaler för att kunna skarva ledare. Se bara till att kardelerna är raka och utan skador. Annars får du skala fram lite ny fräsch koppar.

En brasklapp är att dessa terminaler inte alltid är högkvalitativa så om fasledaren matar ett uttag eller annat som drar mycket ström så är det säkrare att göra skarven i en Wago 221.
Tack för ditt svar! Är inte så kunnig inom wago området så vågar nog inte testa mig på detta.

Klippte isär den nu och testade att koppla men ena lampan funkar bara om den andra är på🙃
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Då behöver vi kontrollera din inkoppling. Du flyttade väl inte över trådarna till samma fysiska plats på nya strömbrytaren? Du måste följa märkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.