Hej,
Hur kopplar jag dessa 2 bruna och svart kabel till den nya strömbrytaren?
Samma sätt, 2 bruna uppe och svarta nere?

Man kan bara tända och släcka på ett ställe.

Tack på förhand
 
  • Två bruna kablar och en svart kabel anslutna till en ny strömbrytare i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnad strömbrytare med elektrisk schemaetikett som visar var kablarna ska anslutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar ja. P=L, 1/2 = Pil ut.
Det är en trappomkopplare (6) du visar på bilderna.
 
Tack.

Och är det 2 svarta uppe och bruna nere för denna?
Bara ett ställe som man tänder och släcker här med.
 
  • Närbild på en väggströmbrytare under installation med svarta och bruna trådar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E evoline skrev:
Tack.

Och är det 2 svarta uppe och bruna nere för denna?
Bara ett ställe som man tänder och släcker här med.
Brun ska vara i ett och mellantrådar (svarta) i P.
B = blind, överkopplingsplintar och tillför ingen funktion i brytaren.

edit*

Menar du att denna brytare går till en lampa som man enbart kan tända och släcka med endast denna brytare eller går det att släcka/tända lampan med en annan brytare också ?
 
Redigerat:
Ja, bara en strömbrytare till en taklampa i sovrummet.

Senaste bilden är den gamla.
Andra bilden utan kablar är de nya strömbrytare.
Så hur ska det vara på den andra som har 2 svarta?
 
E evoline skrev:
Ja, bara en strömbrytare till en taklampa i sovrummet.

Senaste bilden är den gamla.
Andra bilden utan kablar är de nya strömbrytare.
Så hur ska det vara på den andra som har 2 svarta?
Okej. Men då ska det bara vara en brun och en svart.

Då har du brun som fas in och svart som går ut till lampa. Så enbart en kabel. En av dom svarta kablarna kan du sätta i B. Se till så att strömmen är av och mät gärna innan du gör något.

Se till att kabeln i taket är säkrad med ubåt.
 
Pil in är för ström in och pil ut är för ström ut till lampa.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med ledningar där pilar indikerar ström in och ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Agge87 Agge87 skrev:
Då har du brun som fas in och svart som går ut till lampa
varför insisterar du i att brun är fas och svart är tändtråd?

en färg på en kabel säger inget om vad den faktiskt används till... dagens standard säger att brun ska användas för fas, men på första halvan av nittiotalet var det svart som vanligen användes som fas

installationen ser inte purung ut och att den förra elektrikern kopplat svart till "P" i båda fallen och att det sitter två bruna tändtrådar på den första brytaren gör det sannolikt att svart skulle här vara fasledaren (och följdaktligen brunt vara tänd-/mellantrådar) – oavsett vad som lärs ut i dagens läroböcker ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
varför insisterar du i att brun är fas och svart är tändtråd?

en färg på en kabel säger inget om vad den faktiskt används till... dagens standard säger att brun ska användas för fas, men på första halvan av nittiotalet var det svart som vanligen användes som fas

installationen ser inte purung ut och att den förra elektrikern kopplat svart till "P" i båda fallen och att det sitter två bruna tändtrådar den första brytare gör det sannolikt att svart skulle här vara fasledaren (och följdaktligen brunt vara tänd-/mellantrådar) – oavsett vad som lärs ut med dagens läroböcker ;)
insisterar inte utan utgick. Ber om ursäkt..envishet vettu.

Du har rätt.

därav kan man ju kolla i takdosan också hur det ser ut :)
 
Agge87 Agge87 skrev:
Okej. Men då ska det bara vara en brun och en svart.

Då har du brun som fas in och svart som går ut till lampa. Så enbart en kabel. En av dom svarta kablarna kan du sätta i B. Se till så att strömmen är av och mät gärna innan du gör något.

Se till att kabeln i taket är säkrad med ubåt.

Uhm, så i den nya brytaren så ska där kopplas helt annorlunda än i den gamla? :thinking: De där ser ut som svart fas och brun tändtråd men det är ju vad jag gissar mig till. Jag gissar också på att det sitter ett eluttag på väggen under brytaren
 
G GoGetLost skrev:
Uhm, så i den nya brytaren så ska där kopplas helt annorlunda än i den gamla? :thinking: De där ser ut som svart fas och brun tändtråd men det är ju vad jag gissar mig till. Jag gissar också på att det sitter ett eluttag på väggen under brytaren
det var ett missförstånd från min sida :)
 
Redigerat:
1a och 3e bilden är två gamla strömbrytare, bild 2 är den nya strömbrytaren.
Den andra strömbrytaren (bild 3) har ett eluttag under den.

Jag har bytt över 50 strömbrytare i olika lägenheter, och alltid fått hjälp av er innan jag gör något, man blir tokig när färgerna inte säger något, ingen standard.

Så hur ska strömbrytare nr 2 vara?
2 svarta uppe och brun nere?

Tack på förhand
 
vi ser inte hur det ser ut inne i dosan, men jag skulle gissa att det kommer en svart "uppifrån" till strömbrytaren och en svart går därifrån ner till vägguttaget nedanför, och att det bruna från strömbrytaren går uppåt (till någon taklampa)

de båda svarta (den obrutna 230V) ska då båda kopplas till ingången på den nya strömbrytaren "L" och den bruna tändtråden till den ena (enligt trycket vänstra) utgående pilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.