Hej
Jag ska byta ut min vanliga strömbrytare till en strömbrytare med rörelsevakt men jag får inte ihop det.
Jag har 3 kablar i strömbrytaren ( det är ingen trapp brytare) och det blå svart och brun och lampan har blå och svart. Öppen väggströmbrytare med blå, svart och brun kabel leds ut, redo för installation av rörelsevakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen strömbrytare med synliga blå, svarta och bruna kablar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen strömbrytarväggdosa med tre elektriska kablar i färgerna blå, svart och brun som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit strömbrytare med rörelsevakt öppnad för att visa de tre anslutningarna märkta L, L', och N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då jag skymtar en kabel i bakgrunden kan det vara så att den blå helt enkelt är parkerad på en blindplint och inte används. Det fina med detta är att det finns en befintlig ledare att använda som nolla till närvarosensorn.

Hur det ligger till tar du reda på genom att titta i matande kopplingsdosa. Där kanske den blå behöver kopplas till nollan. Där ser du också vilken som är fas och tändtråd (L respektive L' på sensorn).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då jag skymtar en kabel i bakgrunden kan det vara så att den blå helt enkelt är parkerad på en blindplint och inte används. Det fina med detta är att det finns en befintlig ledare att använda som nolla till närvarosensorn.
Ska inte tändtråden in på L och nollan på N på den nya brytaren?
Hur det ligger till tar du reda på genom att titta i matande kopplingsdosa. Där kanske den blå behöver kopplas till nollan. Där ser du också vilken som är fas och tändtråd (L respektive L' på sensorn).
 
tommib
Du har citerat lite tokigt så din text hamnar mitt i Bos. För din närvarodetektor så ska obruten fas in på L, nolla in på N och tändtråden på L'. Som sagt måste du ta reda på vilken ledare som är vad, färger kan man inte lita på.

Är du helt säker på att det inte är en trappkoppling? Andra änden kan vara urkopplad sedan länge och byglad. På en så gammal brytare är jag inte säker på att man hade blindplintar, men detta kan verifieras enkelt med en multimeter eller spänningsprovare. Se om den har kontakt med någon av de andra plintarna när du slår om vippan. Om du inte äger en multimeter eller spänningsprovare bör du skaffa en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.