Skulle behöva hjälp.
Har tänkt att byta ut en strömbrytare till lampan mot en dimmer. Köpte en men den verkar bara ha 2 ingångar. Strömbrytaren som jag har i nuläget är seriekopplad med ett vägguttag så det är dubbla av allt , 2 nolla 2 faser och 2 jord men så är det en sjunde, en vit som jag antar också är en fas? :/ Men då är det svart,en vit, en blå och jord som kommer från takuttaget. Och en brun, en blå och en jord från vägguttaget.
Se bifogade bilder. Är inte el behörig vilket man ska vara har jag förstått när man byter en strömbrytare mot en dimmer. Men skulle ändå vilja göra det själv enligt konstens alla regler så skulle behöva lite fackmannamässig hjälp.
 
  • Strömbrytare med flera elektriska ledningar och färger synlig i väggfördjupning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en öppnad strömbrytare med synliga ledningar och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare ovanför ett vägguttag mot en tapet med lövmönster, behov av installation av dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och grön/gul är skarvade i strömbrytaren. Om du tittar närmare så ser du att dessa terminaler är märkta med "X" eller "B" som säger att de inte har något med strömbrytaren att göra utan kan användas för att skarva andra ledare.

Eftersom din dimmer inte har några blindplintar för skarvning så får du skaffa lösa toppklämmor typ Wago 221, 222 eller 773 och skarva i dosan bakom dimmern.

Svart och brun är fast fas och bör också den skarvas i en toppklämma. Från denna drar du en kort stump till dimmern. Du får köpa en 5-meterslängd av brun FK på clas.

Den vita kallas för tändtråd då den går direkt till lampan. Den kopplar du direkt till den andra terminalen på dimmern.

Om vi till sist drar lite OT så verkar det alltså som att du köpt en dimmer avsedd för glödljus och kanske lågenergi men troligen inte LED. Det kan vara bra att kolla så att du inte köpt fel typ av dimmer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Med hyfsad säkerhet kan man gissa att blå är nolla, gulgrön är jord, svart är inkommande fas, brun är utgående fas till vägguttaget och vit är tändtråd till lampan. Jorden och nollan har ingen funktion för brytarens del. De är endast skarvade på brytarens extraplintar.

Du visar ingen bild på dimmern, men har den bara två anslutningar så skall svart och brun in på den ena och vit på den andra. Blå och gulgrön måste skarvas i någon kopplingsklämma i stället för extraplintar om sådana saknas på dimmern.
 
Det är den här lampan jag hade velat dimmra och dimmern som jag köpt. Hoppas att det är till nån hjälp.
 
  • Vit väggmonterad dimmer för glöd- och halogenlampor på en smartphone-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart ljusdimmer med tydliga elektriska anslutningar och en vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar specifikationer för en E27/60W/240V klar glödlampa som är dimbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tänd glödlampa med synliga filament och kopparfärgad sockel visad på mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
För att slippa köpa 5 m FK kan man också gå till en lampaffär eller Hornbach/Bauhaus som säljer det på lösmeter. Där kan man också hitta Wago 221/222 som är det jag skulle rekommendera till någon som pysslar hemma (mycket lättare att inte göra fel med dem).

Dimmern borde fungera med lampan eftersom det är en kolfilamentlampa (resistiv).
 
Är det såna här ni menar? Fick ett par stycken av en elektriker på en gammal arbetsplats jag var på när jag skulle göra nåt hemma då med. Fast dom har bara legat oanvända. Funkar dom?
 
  • Flera färgkodade elanslutningsklämmor av olika storlekar ligger oordnade på ett papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är wago 773. Den fungerar också men du måste vara mer noga med att räta ut alla kardeler så att alla följer med in i kontakten. Du kan titta uppe i den genomskinliga delen att alla är med. Se till att följa skalanvisningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Blå och grön/gul är skarvade i strömbrytaren. Om du tittar närmare så ser du att dessa terminaler är märkta med "X" eller "B" som säger att de inte har något med strömbrytaren att göra utan kan användas för att skarva andra ledare.

Eftersom din dimmer inte har några blindplintar för skarvning så får du skaffa lösa toppklämmor typ Wago 221, 222 eller 773 och skarva i dosan bakom dimmern.

Svart och brun är fast fas och bör också den skarvas i en toppklämma. Från denna drar du en kort stump till dimmern. Du får köpa en 5-meterslängd av brun FK på clas.

Den vita kallas för tändtråd då den går direkt till lampan. Den kopplar du direkt till den andra terminalen på dimmern.

Om vi till sist drar lite OT så verkar det alltså som att du köpt en dimmer avsedd för glödljus och kanske lågenergi men troligen inte LED. Det kan vara bra att kolla så att du inte köpt fel typ av dimmer.
Hej Bo.
Är det den här kabeln du mena?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Blå och grön/gul är skarvade i strömbrytaren. Om du tittar närmare så ser du att dessa terminaler är märkta med "X" eller "B" som säger att de inte har något med strömbrytaren att göra utan kan användas för att skarva andra ledare.

Eftersom din dimmer inte har några blindplintar för skarvning så får du skaffa lösa toppklämmor typ Wago 221, 222 eller 773 och skarva i dosan bakom dimmern.

Svart och brun är fast fas och bör också den skarvas i en toppklämma. Från denna drar du en kort stump till dimmern. Du får köpa en 5-meterslängd av brun FK på clas.

Den vita kallas för tändtråd då den går direkt till lampan. Den kopplar du direkt till den andra terminalen på dimmern.

Om vi till sist drar lite OT så verkar det alltså som att du köpt en dimmer avsedd för glödljus och kanske lågenergi men troligen inte LED. Det kan vara bra att kolla så att du inte köpt fel typ av dimmer.
Ska det vara 1.5mm eller 2.5mm förresten?
 
  • Brun 1,5 mm² elektrisk kabel på en produktförsäljningssida
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pratade om alla kablar, inte någon specifik. Om du försökte ladda upp en bild så fungerade det inte.

1.5 mm² ska det vara.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag pratade om alla kablar, inte någon specifik. Om du försökte ladda upp en bild så fungerade det inte.

1.5 mm² ska det vara.
Såg att jag glömde ladda upp bild. Men nu borde den synas. Okej tack Bo! Förresten mäter man yd. på kabeln? Jag kolllade med skjutmått yd. och fick det till 2.5mm. Ska man hellst ha samma tjocklek som befintlig kabel eller går det med en klenare också?
 
Redigerat:
Det är diametern (arean) på kopparledaren som är viktig, inte hur stor ytterdiametern på kabeln är, även om det hänger samman.
 
Ok, du menar den extra korta stump du bör ha. Ja den du länkar till blir bra.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, du menar den extra korta stump du bör ha. Ja den du länkar till blir bra.
Hej igen. Nu har jag vart på clasohlson och köpte den som jag länkade till. Har påbörjat lite. Ser det okej ut än så länge? Och ska stumpen(brun) in i fas in? Och tändtråden in i den högra symbolen på bilden?
 
  • Elkablar med sockerbitar mot en tapetserad vägg under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installationsprocess med en hand som håller en apparatdosplatta framför öppna kablar mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är så du ska koppla.

Du måste dock se över anslutningarna i toppklämmorna. Det ser inte ut som att alla ledare verkligen bottnar. De ska kunna tryckas in längre, så du har kanske skalat av lite för lite - det ska vara 12 mm.

Behöver du göra om så klipp och börja om från början. Det går att vicka och dra ur ledarna men det är inte värt slitaget på fingertopparna och ledarna blir lite skadade. Har du fler toppklämmor så träna gärna på en. Bättre att du tränar med de 10 meter du köpte än med de "skarpa" ledarna i dosan för ganska snart blir de för korta ;)

Lite övriga synpunkter är att den bruna stumpen gärna kunde få vara 5 cm längre, det underlättar montaget lite att slippa dra i hela paketet med toppklämmor. Och eftersom dessa toppklämmor är lite besvärliga att byta så hade du kunnat använda en fyrpolig för neutralledaren. Det funkar ju nu men försvårar senare komplettering med en extra neutralledare, t.ex till en ny dimmer som kräver nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.