Ska byta strömbrytare och ser att det sitter tre trådar i väggen. Kan eventuellt ha att göra med att den gått till en strömbrytare med två knappar (en ljuskrona) som nu ska bli en. Vilken av de två svarta ska jag stoppa in och vad gör jag med den andra?
Bifogar en bild på trådarna och en bild på hur de sitter när det bara är två trådar.
Tacksam för svar!
 
  • Tre elektriska trådar sticker ut från ett vägguttag under renovering, två svarta och en vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen eldosa i en vägg med tre elektriska trådar och en gammal strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att svara på. Om det varit en kronbrytare innan så är vit fas och de båda svarta tandtrådar. Vilken av de båda svarta som du ansluter/är ansluten till lampan kan jag omöjligt svara på, men den vänstra är det nog, iaf med 50% säkerhet... du behöver mäta dig fram. Den du inte använder isolerar du med tex Wago i båda ändarna.
 
Att ta en bild INNAN man river bort den gamla brytaren är ett bra tips till alla andra, men det lär ju inte hjälpa TS speciellt mycket just nu. Men kanske inför framtida brytarbyten..... :rolleyes:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det har ju TS gjort? Kolla bild nr.2
 
JanneJanne123
Ja, fast bild nr 2 är ju en annan brytare med 2 ledare och om du kikar på väggen finns grön färg runt som inte finns på den övre.
 
Du det såg jag inte ens. Ja, då instämmer jag i kören :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det har ju TS gjort? Kolla bild nr.2
Nej, bild två är någon annan brytare än bild1! Ta en närmare titt runt doskanten så ser du att det inte är samma dosa!
 
JanneJanne123
Hur ser det ut i andra änden vid kontakten? Kan du med strömmen avslagen se två svarta ledare där och prova att rycka lite lätt i dem för att se om det är de som leder ner till strömbrytaren?
 
Nej, inget foto taget innan dumt nog. Det låter som att jag nog gör bäst att ta in en elektriker i detta, men tack för alla tips!
 
Sådär såg en trappbrytare ut hos mig, de båda svarta växlade fas och vit var tändtråd till lampan.
Men jag hade följt samtliga trådar och ritat upp detta på ett papper. Då ser man det lättare. Eller som du verkar gjort, anlita en elektriker :)
 
Lägg de båda svarta på samma skruv. Vit är fas här.
 
Det går inte att veta. Man ska aldrig koppla på chans. Dessutom har troligen TS fått hem en elektriker sedan sist...
 
Förtenta och tvinnade ledare *morr*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.