Hej!

Jag har flyttat in i en nyproducerad lägenhet.

Jag tänkte byta ut en strömbrytare med trappkoppling till en dimmer. Jag har gjort liknande saker, men då i lägenheter som är äldre.

När jag tittade på strömbrytare så hade den två bruna, en svart och en vit. Är vit tändtråd, de båda bruna fas och den svarta nolla?

Dimmern jag ska montera har bara tre ingångar, en sinuskurva och två pilar.

Kan jag koppla den vita i sinus, de båda bruna i samma pil och den svarta i en pil?

Se nedan för bilder.

(Jag vet att jag inte är elektriker, men jag tar gärna ändå del av informationen, så ser jag hur jag gör) Öppen väggströmbrytare med två bruna ledningar, en svart och en vit kopplade, redo för byte till dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en ny strömbrytare med trappkoppling och synliga anslutningsklämmor mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

Olof
 
tommib
Du kan inte på något sätt vara säker på vad ledarna är baserat på deras färg. Om det är en helt nyproducerad lägenhet borde brun vara obruten fas men kopplingen gör att jag är osäker.

Man kan tänka sig att brun faktiskt är obruten fas och att du har en sparkoppling i din trappkoppling. Då skulle jag råda dig till att inte koppla i det själv utan ringa en elektriker. Det kanske går att koppla in en sån dimmer i sparkoppling men jag har aldrig gjort det. Du skulle i så fall också behöva en kopplingsklämma typ Wago 221 och en kort bit FK eftersom det är väldigt svårt att få in mer än en ledare i en sån liten skruvplint.
 
Det är nog det vanligaste sättet att koppla. Brun fas, svart tändtråd och vit mellantråd. Det går utmärkt att byta till en dimmer med trappfunktion (som den på bilden) Vit på sinusvågen och svart på ena pilen och brun på andra pilen. Men gör som tommib skriver och koppla ihop dom bruna och dra bara en tråd upp på dimmern det blir enklare och bättre.
 
  • Gilla
Dariush och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.