Hej
Jag ska byta denna brytare men osäker hur inkoppling ska ske på nya brytare. Brytaren har bara en knapp och styr några lysrör.
Som ni ser så är det i underkant svart och vit. På ovansidan är det en brun.

Någon som vet hur jag ska koppla in?

Tack på förhand
// Alexander
 
  • Öppnad ljusströmbrytare utan täckplatta på ojämn vitmålad vägg. Kablar och komponenter är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag hålles i hand, märkt "Elko", elektrisk diagram, typ 14001, installationssymboler, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dawoo skrev:
Hej
Jag ska byta denna brytare men osäker hur inkoppling ska ske på nya brytare. Brytaren har bara en knapp och styr några lysrör.
Som ni ser så är det i underkant svart och vit. På ovansidan är det en brun.

Någon som vet hur jag ska koppla in?

Tack på förhand
// Alexander
Ser ut som den bruna är en bygel?
Lossa brytaren från väggen och fota så man ser ledningarna komma ut från vägg.
 
Nej det är ingen bygel, utan brun kommer från väggen. Jag har denna bild som visar tydligare. Jag kan ta bort den från väggen senare men denna bild kanske räcker.
 
  • Vägguttag utan täckplatta, exponerade trådar och kontakter, ojämn väggöppning, installationsarbete pågår eller behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dawoo skrev:
Nej det är ingen bygel, utan brun kommer från väggen. Jag har denna bild som visar tydligare. Jag kan ta bort den från väggen senare men denna bild kanske räcker.
Lägg in svart på L och vit och brun på var sin utgående ( pil ).
 
En kontrollfråga som egentligen inte spelar någon roll är ifall det finns en strömbrytare till som styr samma lampor, dvs att det handlar om en trappkoppling?

Man kan göra gissningar här, men börja med att titta på baksidan av din gamla strömbrytare ifall man kan hitta vägledning. Om inte det finns, kopplas loss den och plocka fram till multimeter och ohmmät.

Som du ser på den nya strömbrytare så växlar den "L" mellan de två utgångarna "pil ut". De två plintarna märkta B är bindplintar som inte används av strömbrytaren.

Så ohmmät din gamla strömbrytare för att hitta vilken terminal som växlar mellan de två utgående.

Då vet du hur du ska flytta över trådarna.

Du har goda chanser att göra ett bättre jobb än den som ursprungligen installerade den gamla strömbrytaren. Alla kardeler ska sitta i klämman, inga kardeler ska spreta utanför. Och man ska max se någon millimeter av den nakna kopparen, helst inget alls.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tycker inte man ska lägga el mot brännbar byggnadsdel heller som det är gjort med den gamla.
De nya brukar i alla fall ha bakstycke i heltäckande plast.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tycker inte man ska lägga el mot brännbar byggnadsdel heller som det är gjort med den gamla.
De nya brukar i alla fall ha bakstycke i heltäckande plast.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En kontrollfråga som egentligen inte spelar någon roll är ifall det finns en strömbrytare till som styr samma lampor, dvs att det handlar om en trappkoppling?

Man kan göra gissningar här, men börja med att titta på baksidan av din gamla strömbrytare ifall man kan hitta vägledning. Om inte det finns, kopplas loss den och plocka fram till multimeter och ohmmät.

Som du ser på den nya strömbrytare så växlar den "L" mellan de två utgångarna "pil ut". De två plintarna märkta B är bindplintar som inte används av strömbrytaren.

Så ohmmät din gamla strömbrytare för att hitta vilken terminal som växlar mellan de två utgående.

Då vet du hur du ska flytta över trådarna.

Du har goda chanser att göra ett bättre jobb än den som ursprungligen installerade den gamla strömbrytaren. Alla kardeler ska sitta i klämman, inga kardeler ska spreta utanför. Och man ska max se någon millimeter av den nakna kopparen, helst inget alls.
Håller med er om att detta är slarvigt gjort! Jag får skylla på tidigare ägaren av huset.

Du har helt rätt, det finns en brytare nedanför trappan. Så det är en trappkoppling.

Här är en bild på baksidan.
 
  • Öppen elinstallation, hand håller ett demonterat vägguttag, synliga kablar och kretskort, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttaget utan frontplatta, exponerade kablar och anslutningar, finger pekar på enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du svaret, brun till L och svart och vit till varsin "pil ut", vilken ordning spelar ingen roll.
Med vetskapen att det är en fungerande trappkoppling så hade man också kunnat prova sig fram.
Och avh67f's kommentar är relevant, du har väl redan en förhöjningsram till den nya ELKO?
 
D Dawoo skrev:
Hej
Jag ska byta denna brytare men osäker hur inkoppling ska ske på nya brytare. Brytaren har bara en knapp och styr några lysrör.
Som ni ser så är det i underkant svart och vit. På ovansidan är det en brun.

Någon som vet hur jag ska koppla in?

Tack på förhand
// Alexander
Om du inte förstår detta så ska du inte ge dej på det. 😫
 
  • Gilla
Dawoo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Där har du svaret, brun till L och svart och vit till varsin "pil ut", vilken ordning spelar ingen roll.
Med vetskapen att det är en fungerande trappkoppling så hade man också kunnat prova sig fram.
Och avh67f's kommentar är relevant, du har väl redan en förhöjningsram till den nya ELKO?
Tackar! Då ska jag imorgon byta denna brytare. Enligt mig är det en fungerande trappkoppling.
Ja nya brytaren har en förhöjningsram med bakstycke.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.