Hej jag ska till och byta strömbrytare hemma från dessa två typer nedan till den nedersta typen av strömbrytare. Någon som kan berätta hur kablarna ska kopplas in i den nya strömbrytaren. De nuvarande strömbrytarna styr endast en lampa per styck och det ska de även göra när de bytts ut men den nya strömbrytaren har två knappar. Det blir en tillfällig lösning. Vore tacksam för kompetent hjälp.


Från dessa:
image (1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till denna typ.
image 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Detta kanske inte blir ett svar som du söker. Men jag skulle byta strömbrytare för ett tag sedan och sökte efter filmer på youtube och där fanns faktiskt bra filmer som visar ganaka exakt hur man ska gå tillväga.

Lycka till!
 
Du får nog skriva lite mera. De gamla ser ut att vara trappomkopplare. Dvs du styr en lampa från två olika brytare, stämmer det?

Den översta bilden är lite svår att se. Du troligen en inkommande fas (brun) som kopplar om till den ena eller den andra av de blåa trådarna. Men det kan också vara så att båda de blåa trådarna är tändtrådar, att båda bryts samtidigt. I omkopplingsfallet så är brytaren en del av en trappkoppling.

Den andra är solklart trappkopplad.

Din nya brytare är en s.k "dubbeltrapp". Dvs båda knapparna går att använda trappkopplade.

Men som sagt återkom om huruvida dina lampor skall kunna tändas från flera ställen.
 
Övre: Brun på L1, de båda gröna på samma X1-terminal om det är två tändtrådar som går till olika lamputtag. Lite svårt att se på bild 1. Nedre: Brun på L1, de båda vita på varsin X1-terminal. En knapp blir då överflödig på varje dubbeltrappomkopplare (dina nya omkopplare)
Trappkoppling: http://www.byggahus.se/wiki/Trappkoppling
Ring en elektriker om du är det minsta osäker på hur du skall göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rstenqvist
  • Laddar…
Okej, Ja det stämmer brytaren på bild två går till en lampa som styrs av två strömbrytare. Bild ett är den enda strömbrytaren som går till den lampan.

(Redigerat då jag skrev fel först)
 
Redigerat:
Du kan använda de brytarna du köpt bara det att du får en överflödig knapp. Annars är det som sagt bara att koppla som det var innan.
 
hempularen skrev:
Du får nog skriva lite mera. De gamla ser ut att vara trappomkopplare. Dvs du styr en lampa från två olika brytare, stämmer det?

Den översta bilden är lite svår att se. Du troligen en inkommande fas (brun) som kopplar om till den ena eller den andra av de blåa trådarna. Men det kan också vara så att båda de blåa trådarna är tändtrådar, att båda bryts samtidigt. I omkopplingsfallet så är brytaren en del av en trappkoppling.

Den andra är solklart trappkopplad.

Din nya brytare är en s.k "dubbeltrapp". Dvs båda knapparna går att använda trappkopplade.

Men som sagt återkom om huruvida dina lampor skall kunna tändas från flera ställen.
Dom är gröna, ej blå. ;)

//Patrik
 
Turkos?
 
Ja, turkos är de.
 
HandySmurf skrev:
Övre: Brun på L1, de båda gröna på samma X1-terminal om det är två tändtrådar som går till olika lamputtag. Lite svårt att se på bild 1. Nedre: Brun på L1, de båda vita på varsin X1-terminal. En knapp blir då överflödig på varje dubbeltrappomkopplare (dina nya omkopplare)
Trappkoppling: [länk]
Ring en elektriker om du är det minsta osäker på hur du skall göra.

Bild 1 är den enda strömbrytaren som går till den lampan. Hur kopplas de turkosa då?
Strömbrytaren på bild 2 är en av två strömbrytare som styr en lampa.
 
Om de turkosa trådarna inte ingår i en trappkoppling så måste det finnas två lamputtag då de då är två tändtrådar. Eller kanske det suttit en kronomkopplare där förut så du har två tändtrådar i lampkontakten. Tändtråd=av strömbrytare bruten fas. Mät med en multimeter på din gamla brytare så du ser funktionen på den. Om du har bara en lampa till den brytaren så behövs bara den ena turkosa kopplas in.
 
Så man körde med turkos FK på 70 och 80-talet? Annars så var det ju grön FK som blev förbjuden på början av 90-talet (eller om det var slutet av 80-talet).

//Patrik
 
Ja, jag har en massa turkosa tändtrådar i mitt hus, där jag uppskattar att elen gjordes om någonstans mellan 1974-78.
 
Jag har bytt de strömbrytarna och det funkar utmärkt, tack. Nu har jag en strömbrytare kvar att bryta med några fler trådar.

image (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image (21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image (22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image (211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre första bilderna är på en strömbrytare som styr två olika lampor. En för varje knapp för varje lampa.
Den sista bilden är den strömbrytaren som ska ersätta den nuvarande strömbrytaren, även den är dubbeltrapp. Hur kopplar jag dessa trådar i den nya strömbrytaren? Väldigt tacksam för en sista hjälp.
 
Den gamla är en dubbeltrapp, den gråa tråden är en enkeltändning på ena knappen, medans de två vita trådarna ingår i en trappkoppling på andra knappen, men den nya ser bara ut att vara en kronbrytare så det kommer tyvärr inte att fungera.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.