Hej!

Har en gammal kran och häromdagen ramlade tre filter ut från strålsamlaren på kranen, och nu sprutar kranen vatten åt alla håll och kanter när man slår på den. Jag vet inget om blandare och VVS så behöver lite råd.

Går det och är det enkelt att skaffa och byta till en ny strålsamlare? Vad behöver jag i så fall köpa? Och vilka verktyg behövs? Kranen är en IDO enligt bilden.
 
  • En använd IDO-blandare med kalklagring, monterad på en vit tvättställ, synliga skador på strålsamlaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
uppdandom och 1 till
  • Laddar…
Toppen! Tack för snabbt och klargörande svar! Låter ju som en rätt enkel procedur!

Då ska jag bara lokalisera var huvudkranen för att stänga av vatten finns i huset. Finns ingen ballofix alls i badrummet på övervåningen. Men tror jag har lokaliserat huvudkranen bakom en lucka i badrummet på nedervåningen. Får testa helt enkelt.

Tack igen!
 
Behövs inte stängas av nåt vatten i huset!
 
  • Gilla
uppdandom
  • Laddar…
Du behöver inte stänga av någon huvudkran för att byta filtret. Ta bara en polygriptång och vrid loss filtret och skruva dit ett nytt.
 
  • Gilla
uppdandom
  • Laddar…
Så jag behöver inte stänga av vattnet i huset? Är det alltså helt riskfritt att skruva av strålsamlaren utan vatten avstängt?
 
Toppen! Tack igen för snabba svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.