Planerar för ett fönster byte på fönstret i vardagsrummet.
Tänkte byta det själv men funderar på hur man ska gå till för det är modell större, 160x200 cm.
Tror inte att man orkar bära hela fönstret i ett stycke om man inte är typ tio man eller så.

Känns inte riktigt som en bra idé och skicka in en sten i rutan för då får man plocka glas i evigheter.

Har tanke på att skära ut glaset i små bitar men är tveksam till om det är nån bra idé och vad skulle man skära med i så fall??

Förslag på lösning??
 
  • Husfasad med fönster, tegelvägg, persienner, fönsterbräda med smuts, svart soptunna, gräsmatta, källarfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det räcker med två/tre personer för att lyfta ut hela fönstret.

Ett treglasfönster väger ca 30-35 kg/m²
Ett tvåglasfönster väger ca 20-25 kg/m²
https://www.rm.se/sv/kundservice/leverans/forsaljningsvillkor/vikttabell/
25*2*1,6=80 kg
35*2*1,6=112 kg

I ditt fall så hade jag byggt en ställning så att ståplanet hade varit strax under fönsterbrädet.


Förföra sommaren så lyfte jag treglasfönster i modulstorlek 11*13 själv, det gick men var jobbigt/klumpigt. Betydligt lättare när man var två.
Monterade även treglasfönster i storlek 11*15 förföra sommaren.
 
När vårat 120 x 160 byttes var det två hantverkare och dom fick kämpa en del. Så ni behöver nog vara minst tre personer, kanske fyra om ni inte är vana vid att byta fönster.
 
B
Vi har treglasfönster som var lite större än du har. Vi var 3, 2 starka män och en tanig pensionär när vi lyfte in dem. Det hade nog gått på 2, men det är alltid bra om det finns lite marginal. Nån som kan hjälpa till att hålla balans med mera. Det är ju lite jobbigare att lyfta upp än ner.

Vi fick offert på jobbet, och de skulle vara 4 personer på jobbet pga tyngden, så det gäller att man lyfter försiktigt.

Ställning utanför blir nog bra. Viktigt att man kan ställa ner det efter att man fått ur det ut huset.

Vad är det värsta som kan hända? Att det går sönder och du får städa? Det är bara att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.