Hej!
Vi ska köpa en ny spis och har just nu en 70cm men vill gärna byta till en 60cm.
Detta kommer göra att det blir ett 10cm utrymme där vi inte vet vad vi ska göra? Har någon tips på hur man kan fixa så att det inte blir ett tomt utrymme?
 
A
vinställ

du kommer alltid ångra att du bytt ner dig avseende spisbredd
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Varför skulle jag ångra mig? Är det sämre med mindre?
 
BirgitS
Det blir ju mer trångt på hällen, dvs. svårare att få plats med pannor och kastruller som inte är små.
 
Om man inte ska byta köket så hade jag satsat på en 70-spis igen, utbudet är dock mindre såklart.
 
EEG EEG skrev:
Varför skulle jag ångra mig? Är det sämre med mindre?
Är väl en smaksak men det är definitivt mindre med mindre. Mindre plats för stora grytor/stekpannor/whatever. Mindre plats att skjuta "saker" åt sidan. Mindre plats för stora formar i ugnen. Ja kort och gott mindre.

Sen finns det väl en halv mänsklighet eller så som är nöjd med 60-spis så det är nog omöjligt att gissa om du kommer att störa dig. Rent allmänt är det nog rätt mänskligt att sakna något större som man är van med om man byter till något mindre, om det nu inte gäller bolån eller liknande. :D
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mindre plats för stora formar i ugnen.
Tyvärr är det (hos alla vanliga tillverkare) samma storlek på ugnen i 60- och 70-spisar idag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Magnus E K
När man vant sig vid 70 cm ser det "fjuttigt" ut med 60 även om det säkert skulle fungera ok i praktiken (har aldrig använt alla fyra plattorna samtidigt).
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om man inte ska byta köket så hade jag satsat på en 70-spis igen, utbudet är dock mindre såklart.
Ja det är det som är problemet eftersom att det inte finns så mycket att välja bland 70 spisar och 60 spisar är lite mer ”moderna” i utseendet.
 
Redigerat:
A
häll med separat ugn är modernast
 
Magnus E K
electroluxaren skrev:
häll med separat ugn är modernast
Vad är egentligen anledningen till det? Är det bara för att man ska få ugnen på en bekvämare arbetshöjd? Men hur fungerar det egentligen med ventilationen; jag tycker det är väldigt praktiskt att ha ugnen under köksfläkten då det kommer en hel del matos ur den.
 
A
man sätter ofta ugnen under hällen ändå
men man kan ju ha en 80cm häll då om man vill
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är egentligen anledningen till det?
Snajdigare utseende på köksbänken vill jag påstå. Gjorde så med klinker osv på bänken i förra kåken.
Har i nuvarande hus en 70-spis, den funkar bra och har ett antal år kvar men få se om det finns någon att få tag på när den ska bytas i framtiden, 400V också tillråga på allt. Funderar på att köpa upp en vettig och ställa i förråd.:rolleyes::thinking:
 
electroluxaren skrev:
häll med separat ugn är modernast
Ja men är tyvärr inget alternativ eftersom att vi inte ska bygga om köket:/
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är egentligen anledningen till det?
Det har jag också "alltid" undrat. Måste vara en "modenyck" till stor del eller så fattar jag bara inte.

Själv tycker jag fördelen med att byta en komplett spis på några minuter och helt utan ingrep i köksinredningen är värt mycket mer än eventuella fördelar med separata enheter.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.