Håller på med renovering av gammalt charmigt hus från början av 1900-talet.
Det jag vill resonera om nu är utbyggnaden som är veranda/balkong/entre.
Förra ägarna bytte stolparna utan att stämpa upp utbyggnaden med resultat att allt antagligen säckat lite för varje stolpe som bytts! Golvet på balkongen har en lutning på c:a 3 cm per meter. De nya stolparna är dessutom av dåligt virke. Sprickor och skeva stolpar. Bjälklaget i utbyggnaden är också dåligt. Så jag behöver göra om jobbet. Jag vill lyfta upp utbyggnadens tak c:a 5 cm och sedan byta stolpar och göra nya golv både på balkong och entreplan. Hur bär man sig åt med detta? Jag tänker mig att placera tre st domkrafter eller stämpar enligt bilden och sedan pressa upp taket. Kan tänka mig att det knakar och väsnas men att det borde gå.
Var finns verktygen för detta?
 
  • utbyg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Domkrafter finns på biltema för en billig peng (Typ 89:), använd dej sen av vanliga ställningsrör & en provisorisk "mellanbalk" för att inte förstöra din befintliga, synliga, balk.
Bara att pumpa & byta stolparna.
Jag har själv fuktsanerat ett 1 . 1/5 plans hus på detta sätt, för att kunna byta syll på huset använde jag mej av samma princip.
Om det knakar oroväckande mycket så får du ta en sväng till mot biltema och komplettera med en eller två domkrafter till.
Om längden på spirorna inte räcker till så sätter du bara längdkopplingar emellan.
Du kan ju ganska snart räkna ut vikten på det du ska lyfta och jag tror att varje domkraft tar ca: två ton så dela totalvikten med det antal stamps det kan behövas.
Kör på och visa gärna upp det färdiga resultatet när du blir klar. // Mixar´n
 
  • Gilla
Svenpercy och 1 till
  • Laddar…
Ett stalltips: Limma ihop stolparna så dom blir raka. Gör allt träarbete i tryckinpregnerat trä
 
Milkshaken
Hör med en maskinuthyrning i dina trakter om dom inte har skruvstämp... man har dessa vi betonggjutning av bjälklag och dessa tål mycket hög belastning... Man sätter bara i ett koben vid handtaget eller ibland en kedja,,, sen snurrar man bara till den höjden man vill ha.....
 
Så här gjorde vi. En bild säger mer än tusen ord. Hos oss var det den nedre metern på varje pelare som var rutten. Allt hyrt på Cramo.
 
  • IMG_0169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att det är 6,5 meter från mark till övre bjälken. Jag har kollat med en hyrfirma. De hade inte så långa spiror. Har fråga ute till Ramirent och Cramo. Får se vad de säger.
 
Annars funkar det här bra,
 
  • Safety_First195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.