Hur ofta behöver man byta sten i sitt aggregat? Vad ska man ha för sten?

Är det fortfarande lavasten (eller vad det heter) jag tänker på den svarta stenen som är ganska vanlig :)
 
Jag vet inte om man behöver byta sten. Det sägs att stenar från naturen kan innehålla svavel och göra att aggregatet rostar. Men bastusten som säljs är inte lavasten, lavasten brukar användas i gasolgrillar. Jag hade helst själv plockat sten för att få vackra stenar, jag har funderat på om jag skall köpa sten eller plocka själv i strandkanten.
 
Det är speciell sten man använder i aggregatet. Vanlig sten kan sprick i värmen men vist går det det var vanlig åkersten man använde förr i tiden. Idag finns det keramiska korta stänger . Men det finns att köpa hos badrumsbutiker den sten som är bäst enl min far som är en inbiten bastubadare sedan barns ben kommer från finland från ett stenbrott i Ylöjärvi eller om det var Yläjärvi. Det retliga var att jag satt på en hel pall med sådan bastu sten bara för två veckor sedan på semstern i Finland. Detta emedan barnen provade skor, men inte kommer jag i håg vilken av orterna det var eller vad bergarten kallas .....
Stenen behöver inte bytas särskilt ofta. När man märker att det börjar att grusa mycket från sten eller om den blivit smutsig av någon anledning kan man byta sten. Man kan även plocka om stenarna och rensa bort gruset som blir med tiden genom att skölja stenen helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.