Vi har just köpt ett hus byggt 49-. Här ska renoveras ;)!

Badrummet på övre plan är gammalt och ska rivas ut. Vi ska dock behålla att rör och ledningar på samma ställe eftersom badrummet är bra planerat. Under badrummet ligger ett föråd, där tänkte vi bygga en liten toalett. Brevid den tilltänkta toaletten ligger ett annat litet föråd där vi tänkte bygga tvättstuga.

Nu undrar jag vad det kan tänkas kosta att byta stammar och att koppla in det vatten och avlopp som behövs för den nya toaletten och tvättstugan. Detta vågar vi inte försöka oss på själva.

Jag undrar också om det går att koppla vatten och avlopp direkt till/ från stammen i tvättstugan, så vi slipper göra ny brunn där.

Någon som har ett hum?
 
Det låter nästan omöjligt att bedömma på distans, utan bilder. Ring några rörkrökare och be dem lämna en offert. Men en sak kan jag berätta - sådana arbeten som du beskriver är inte billiga.. Sen är ju allt relativt - Och så håller de förhoppningsvis i många år :)
 
Helt rätt tänkt att göra det nu när ni ändå river upp allting. Jag har inte för mig att själva stambytet var speciellt dyrt när vi gjorde det för 6-7 år sen. Vi rev all det gamla och förberedde så att rörisarna bara drog nya rör och kopplade in alltihopa. Jag har svårt att se att det skulle ta mer än en dag att göra jobbet om allt är frilagt och rivet.
 
GoForIt- Ja du har rätt, jag får hålla mig i skinnet till proffsen har gjort en uppskattning.

krillek- Tackar för infon om din erfarenhet och för pushningen om att det vi tänker göra faktiskt är påpassligt.
 
Hej!

Håller med om att man måste se på plats vad som måste göras för att få en rättvis kostnadsbedömning.

För jämförelsens skull kan jag dock meddela att vi har gjort något likvärdigt. Vi bytte vatten och avlopp i badrummet på andra våningen från källaren och upp. Samtidigt byggde vi om rummet vägg i vägg med badrummet till tvättstuga med ett extra handfat och dusch.

Rörmokeriarbetet + material (rör, kopplingar, golvbrunnar, 2 blandare mm) kostade 31000kr inkl moms. Övrig utrustning har vi återanvänt eller köpt på annat håll.

Det dyra är materialet - det man köper via rörmokaren kostar 2-3 ggr så mycket som priserna på www.rinkabyror.se !!! (Vansinnigt, men den diskussionen hör väl hemma i en annan tråd....)

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.