Köpte ett gammalt hus där alla gamla element körs med stålrör som är hel rostiga och måste därför bytas mot annat.

Problemet är att visa delar är ingjutna i muren så det enda jag kan göra är att kapa/såga med sticksågen. Stålrören är typ 22 eller 25 mm.

Vad ska jag använda för att dra nya rör tycker ni?

Köpte en Bosch Luft Vatten värmepump därifrån tror jag att jag kan köra med 22 mm i koppar eller slang.

Om jag kör med slang är det säkert att det fungerar ?

Är det bättre med slang eller kopparrör med klämringkopplingar ?
 
Vad menar du med "slang"? Måste vara diffusionstäta rör i ett värmesystem, annars rostar det.
 
J Josth skrev:
Vad menar du med "slang"? Måste vara diffusionstäta rör i ett värmesystem, annars rostar det.
Typ PEM eller PEX osv
 
PEM tror jag inte är diffusionstät men vissa speciella varianter av PEX är diffusionstäta.
 
J Josth skrev:
PEM tror jag inte är diffusionstät men vissa speciella varianter av PEX är diffusionstäta.
Biltema säljer PEX-rör i 22 mm som enligt de är för tappvatten och värmesystem
 
Det står bara "Typgodkänt för tapp-/dricksvattensystem." Alltså inte typgodkänt för värmesystem.
 
Man ska ju ha klart för sig att godset är tjockt på järnrör så lite ytrost gör inget. Annat är det om tex det varit en läcka så det har rostat sönder totalt
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
V Vector skrev:
Man ska ju ha klart för sig att godset är tjockt på järnrör så lite ytrost gör inget. Annat är det om tex det varit en läcka så det har rostat sönder totalt
Huset var obebott i 15 år
 
Giovannisi Giovannisi skrev:
Skulle den här kunna fungera ? [länk]
Det verkar så men jag skulle kontakta leverantören/tillverkaren för att få det bekräftat direkt med dem eftersom det finns olika slags PEX.
 
J Josth skrev:
Det verkar så men jag skulle kontakta leverantören/tillverkaren för att få det bekräftat direkt med dem eftersom det finns olika slags PEX.
Det finns en sorts rör som heter universalrör pex och många sidor skriver att det är till värmesystem och tappvatten också. Vet bara inte om de verkligen fungerar
 

Bästa svaret

Ja för Uponor litar jag då på att det stämmer att den går bra för både och.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.