Mina grindstolpar, i tryckimpregnerat trä, har ruttnat och behöver bytas ut. Problemet är att stolparna är 120x120. Det måttet får jag inte tag på, impregnerat. Hur gör jag då, för att det ska stämma med staketets och grindens mått? Köper jag 95x95 så bli det ju ett glapp fram till staketet och grinden blir för smal....Hjälp....:wow::(
 
Kolla med en annan brädgård. Jag köpte 120x120 på XL Bygg för några veckor sedan. Kanske var det 125x125. Jag blir osäker.
 
Jag ringde till XLBygg här i Kalmar och de hade inga 120x120. Har sökt runt om Kalmar också men tyvärr...
 
Jo jag såg de också men då är problemet att jag inte kan fästa dom i plintar. Har inte hittat några plintar med det måttet heller...
 
Aha, jag hade samma problem. Köpte plintar för 95x95 och gjorde urtag i stolpen med hjälp av stämjärn så att den passade mellan fästena i plinten.
 
Hemmakatten
Man får bygga på en stolpe med olika virkesdimensioner tills den blir 120x 120.
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
ja det är nog det enda att göra ......
 
Gjut grindstolpar istället. Då behöver du inga plintar heller. Trä är tråkigt.
 
Lokala bolist tog hem 120x120 åt mig utan problem. Hade jag inte sågat upp dem till projektet som aldrig blev av så kunde du fått dem för nu ligger de bara ivägen. Men de är bara 1 meter höga så jag antar att det är för kort :(
 
En välsorterad brädgård fixar 120 utan problem.

Gräv ett hål stick ner stolpen och fixera, häll i betong.
 
Hemmakatten
Jag skulle nog hellre gjuta in en U-formad stolpsko och på den bygga stolpen.
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle nog hellre gjuta in en U-formad stolpsko och på den bygga stolpen.
Plintjärn för bövelen, annars blir det vingligt! :)
 
Hemmakatten
Plintjärn ska det förstås vara, tack för rättelsen.
 
Ok tack för alla era tips......
Nu sitter de nya grindstolparna på plats. Jag fick tag på impregnerade stolpar som var 125x125 och plintarna var 120x120....Så med lite trix så sitter de säkert i 100 år till.....tack i alla fall ......(y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.