När elektrikern felsökte och kopplade om ett jordat uttag i förrådet som knappt gav någon spänning använde han samma uttag och dosa som suttit där innan. Noterade efter arbetet att det var sprucket och när man sätter dit "tyngre" kontakter liksom hänger uttaget och blottar insidan. Törs inte svara på om det var så innan reparationen men enl elektrikern är det ingen fara.

Nu satt en hel dosa som tidigare haft en trasig lampkontakt brevid (numera avkopplad) som borde kunna användas.

Då är min fundering om jag törs och öht får byta ut dosan själv, nu när kabel och uttag är jordat? Kommer behöva koppla ur uttaget och föra igenom kabeln genom den nya dosan och därefter koppla in uttaget igen, eller om jag ska låta ett stycke silver och eltejp göra jobbet och hålla allt på plats tills vi får dit någon som har behörighet?
 
  • Sprucket jordat uttag i förråd hängande från vägg, med synlig insida och kopplingskablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken elfördelningsdosa på en träyta bredvid ett fönster, vilket visar tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får inte byta dosa, men om du kollar dubbelkollar att det inte finns några poliser på plats när du byter dosa så är det rätt liten risk att du åker dit...
 
Silvertejp, nej.
Man får byta ett befintligt uttag, men dosan anses vara en del i den fasta installationen och ska hanteras av elektriker.
Du avgör själv om du kan fixa detta lilla arbete.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Jag tror jag låter den där vara, men borde inte elektrikern ha åtgärdat det där egentligen? Känns lite som säkerhetsrisk att man i regel kan råka dra ut uttaget även när man monterat upp innervägg och isolering runtom... uttaget sitter inte helt säkert fast i dosan enligt min uppfattning... :O
 
Om elektrikern har rotat runt med uttaget så har han väl värderat risken för att uttaget ska lossna och risk för beröring av spänningsförande delar.
Uttaget ska sitta ordentligt fast, så mycket går att säga på distans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.