Har ett tvättställ som har måtten 90x40 som tyvärr spruckit och det sitter ovanpå ett väggmonterat skåp. Är det bara att försöka jaga tag på ett med liknande mått, sedan plocka bort det gamla och installera det nya ovanpå skåpet, eller är dom ofta anpassade efter just det skåpet? Vitt tvättställ som är sprucket ovanpå väggmonterat skåp, omgivet av olika badrumsartiklar som flytande tvål, tandbortsställ och doftspridare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättställ med måtten 90x40 som har en spricka och är monterat ovanpå ett väggmonterat skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat skåp med ett sprucket tvättställ ovanpå. En metallhållare syns monterad på skåpets sida, och en brun flaska står på tvättstället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan säkert byta, men dels bör ju måtten förstås vara lika, sen kan kran/avlopp ochskå vara i viss mån anpassade, så mät ut hur dessa sitter också när du kikar efter ett nytt tvättställ: Oftast är dom sen bara limmade med silikon mot kommoden (om dom inte är väggmonterade under) så då bär du kunna separarera fogen (med multiverktyg eller kniv) och lyfta av det gamla bara efter att ha monterat bort rören...
 
Enklaste är ju om du vet vad för märke det är på kommoden och kolla så du får ett som passar men sen är det inte alltid man kan ta bort det utan att kommoden ryker om man har otur.
Beror på hur billigt silikonet var när den monterades och ifall montören oroade sig för ett WorldWar III ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Enklaste är ju om du vet vad för märke det är på kommoden och kolla så du får ett som passar men sen är det inte alltid man kan ta bort det utan att kommoden ryker om man har otur.
Beror på hur billigt silikonet var när den monterades och ifall montören oroade sig för ett WorldWar III ;)
Den delen som spruckit sitter helt löst nu o ser mer ut att vila på typ en gummilist eller liknande.
 
H hedde skrev:
Den delen som spruckit sitter helt löst nu o ser mer ut att vila på typ en gummilist eller liknande.
Limma tillbaks den med tvåkomponents-epoxi.
 
D Dilato skrev:
Limma tillbaks den med tvåkomponents-epoxi.
Tänkte att det inte blir så fint då vi skall sälja huset. 😁
 
... gör så snygg limning som möjligt ... och se om spekulanten protesterar ...

Leta rätt på motsvarande och ha detta i bakhuvudet så att du kan köpa nytt om protest yppar sig.

Hur har sprickan uppkommit? Är det en olycka finns väl viss ersättning från hemförsäkringen.
 
Redigerat:
R
yonna yonna skrev:
... gör så snygg limning som möjligt ... och se om spekulanten protesterar ...

Leta rätt på motsvarande och ha detta i bakhuvudet så att du kan köpa nytt om protest yppar sig.
Det kan ju vara så som jag tolkade det, att huset ska säljas och att ts är orolig för hur potentiella köpare ska värdera ett sprucket tvättställ när de lägger bud.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hedde skrev:
Tänkte att det inte blir så fint då vi skall sälja huset. 😁
Badrummet ser ju rätt nytt ut med tanke på hur klinkerplattorna ser ut och då kan det nog tom. vara värt att köpa en helt ny kommod. Ett skadat tvättställ får ju folk att tänka på renovering men när allt är i fint skick och så nytt ska det ju vara beundrande uttryck i stället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R
H hedde skrev:
Tänkte att det inte blir så fint då vi skall sälja huset. 😁
Jag tror att du ska låta det vara som det är eller byta ut det. Om du försöker fullaga det så syns det och många skulle nog undra om det är annat som är det.

Jag hade personligen bytt det för jag tror att det i slutändan ger ett bättre totalt intryck.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror att du ska låta det vara som det är eller byta ut det. Om du försöker fullaga det så syns det och många skulle nog undra om det är annat som är det.

Jag hade personligen bytt det för jag tror att det i slutändan ger ett bättre totalt intryck.
Ja, mäklarna kommer på måndag så hinner inte innan dess, men får säga att jag skall byta det. Känns ändå bäst. Måste bra hitta ett som passar.
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
R
H hedde skrev:
Ja, mäklarna kommer på måndag så hinner inte innan dess, men får säga att jag skall byta det. Känns ändå bäst. Måste bra hitta ett som passar.
Mäklarna behöver du så klart inte charma. Och jag har en känsla att de säger samma sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog bäst att du kollar storleken på hålet för kranen, bräddavloppet och avloppet så att din kran och dina avloppsrör passar. vidaXL är ju bara en återförsäljare, som Blocket, så där finns även en massa grejer som inte alls passar ihop med vad som är normalt i Sverige.

Jag ser att det tvättstället är 39,5 cm djupt och om kommoden är 40 cm djup så kommer det att se lite konstigt ut om kommoden sticker ut framför. Helst bör ju tvättstället vara 0,5 -1 cm djupare än kommoden så att vatten som rinner ut inte rinner på lådorna så att de blir skadade.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog bäst att du kollar storleken på hålet för kranen, bräddavloppet och avloppet så att din kran och dina avloppsrör passar. vidaXL är ju bara en återförsäljare, som Blocket, så där finns även en massa grejer som inte alls passar ihop med vad som är normalt i Sverige.

Jag ser att det tvättstället är 39,5 cm djupt och om kommoden är 40 cm djup så kommer det att se lite konstigt ut om kommoden sticker ut framför. Helst bör ju tvättstället vara 0,5 -1 cm djupare än kommoden så att vatten som rinner ut inte rinner på lådorna så att de blir skadade.
Tack för utförligt svar.
Har kollat upp allt nu och alla mått vad det gäller hål är standardmått och passar den blandare som sitter idag.
Det enda är djupet som helst hade varit 0,5 cm djupare.
Vet du om det går att sätta tvättstället med ngn liten sistan och sedan ha en lite bredare silikonfog mot vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.