Hej,
Har badrumsskåp med 3 inbyggda spottar, varav två har slocknat.
(Skåpet köptes hos Skånska byggvaror år 2012)
Hur byter man dessa lampor? Verkar inte helt lätt!

Någon som vet hur man gör?
 
Kanske enklare med den bild eller två på problemet
 
Här är bilder på hur spottarna sitter Takmonterade spottar ovanför en spegel i ett badrum med kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterade spottar ovanför en spegel i ett badrum med kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av spotlights ovanför en spegel, synligt elledningar och öppet takområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Armaturen syns inte i detalj. Antingen vrider man på ytterringen är som små bleck som sitter i skåror eller så petar man in kniv i ytterkanten och bänder lätt, bleck som fjädrar in mot stommen
 
J jonaserik skrev:
Armaturen syns inte i detalj. Antingen vrider man på ytterringen är som små bleck som sitter i skåror eller så petar man in kniv i ytterkanten och bänder lätt, bleck som fjädrar in mot stommen
Min första tanke också, man bänder loss den yttersta ringen med en kniv så ploppar hela armaturen ut.
 
Jag skulle börja med att " bryta strömmen" och sedan m.h.a. taklampa/sladd lampa/ficklampa lossa på locket till allt och titta efter hur armaturerna verkar vara fastsatta och/eller då se vad för typ av armaturer det är. Borde synas om de är av typen fjäderbelastade, som kan dras rakt ner eller att reflektorn sitter fast och glaset kan skruvas loss
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag skulle börja med att " bryta strömmen" och sedan m.h.a. taklampa/sladd lampa/ficklampa lossa på locket till allt och titta efter hur armaturerna verkar vara fastsatta och/eller då se vad för typ av armaturer det är. Borde synas om de är av typen fjäderbelastade, som kan dras rakt ner eller att reflektorn sitter fast och glaset kan skruvas loss
Räcker väl med att släcka lampan, är 12V i dom så inte speciellt farligt. Men så klart om du menar att bryta strömmen är släcka lampan så blir det enklare utan att en lampa lyser rakt i ögonen när man skall se hur man tar sig in för att byta glödlampan. Är troligen helt vanliga 10w 12V halogenlampor.
 
GoC GoC skrev:
Räcker väl med att släcka lampan, är 12V i dom så inte speciellt farligt. Men så klart om du menar att bryta strömmen är släcka lampan så blir det enklare utan att en lampa lyser rakt i ögonen när man skall se hur man tar sig in för att byta glödlampan. Är troligen helt vanliga 10w 12V halogenlampor.
Jag syftade på att "lyfta på locket" d.v.s öppna enheten uppifrån och därinne är det inte säkert att det inte finns 230V beröringsbart!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag syftade på att "lyfta på locket" d.v.s öppna enheten uppifrån och därinne är det inte säkert att det inte finns 230V beröringsbart!
Då förstår jag, men väldigt sällan man byter lampa i en spot den vägen
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag skulle börja med att " bryta strömmen" och sedan m.h.a. taklampa/sladd lampa/ficklampa lossa på locket till allt och titta efter hur armaturerna verkar vara fastsatta och/eller då se vad för typ av armaturer det är. Borde synas om de är av typen fjäderbelastade, som kan dras rakt ner eller att reflektorn sitter fast och glaset kan skruvas loss
Även om man tar loss själva armaturen, så ser man inte hur glaset är fäst. Det finns som sagt både glas som sitter med bajonettfattning, som skall vridas lite för att lossna, och glas som sitter med fjäderbleck som skall brytas bort försiktigt. Den mekanismen ser man inte. Både bajonett fästet och ev. fjäderbleck sitter innanför armaturens väggar. Däremot så sitter de flesta sådana här armaturer fast i möbeln med fjäderbleck, och kan dras nedåt. Men det hjälper inte att ta loss armaturen, om man skall byta lampan i den, mer än att man kan få en bekvämare arbetshöjd.
 
H hempularen skrev:
Även om man tar loss själva armaturen, så ser man inte hur glaset är fäst. Det finns som sagt både glas som sitter med bajonettfattning, som skall vridas lite för att lossna, och glas som sitter med fjäderbleck som skall brytas bort försiktigt. Den mekanismen ser man inte. Både bajonett fästet och ev. fjäderbleck sitter innanför armaturens väggar. Däremot så sitter de flesta sådana här armaturer fast i möbeln med fjäderbleck, och kan dras nedåt. Men det hjälper inte att ta loss armaturen, om man skall byta lampan i den, mer än att man kan få en bekvämare arbetshöjd.
Jo, det kan hjälpa! Om man ser baksidan (=ovansidan/insidan), så kan man t.ex. få se en märkskylt eller få en mekanisk fingervisning om hur det sitter. Man kan med lite tur även se vilken typ av lamphållare det är - kanske sitter glaset fast i lampan och hela ska bytas m.h.a. en sugkopp? Man kan dessutom ev. även ta loss armaturen för att få ytterligare ledtrådar till hur den ska öppnas för lampbyte.
 
Med tanke på TS fråga så tror jag alla former av intrång in i armaturen är en allt för svår överkurs.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Med tanke på TS fråga så tror jag alla former av intrång in i armaturen är en allt för svår överkurs.
Hej,
Nya bilder på mina "spottar", ser ut som överkurs för mig
Inbyggd spotlight hängande från taket med synlig kabel och reflektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmonterad spotlight fäste med färgglada markeringar och utstickande kablar, sett underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som sett denna variant?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja
Ta en skalkniv och bänd loss den inre ringen vid glaset på spotlighten. Dvs skjuv in den försiktigt och vänd loss ringen.
Den manöver du gjort med att ta ut den ur armaturen är en del av överkursen :)
Det är med 90% säkerhet små hakar som håller fast ringen som håller glaset på plats.
Och du behöver inte genomföra den avancerade manövern med att ta ut hela spotlighten.
 
Det går förmodligen att trycka den inte ringen lite inåt i armaturen och sedan skruva den för att få de små blecken att släppa. Titta in mellan inre och yttre ringen så ser du nog var det går ner små metallbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.