Hej,

Jag vill byta min befintliga glaskeramikhäll till en induktionshäll. Har hittat följande från ikea som verkar duglig: https://www.ikea.com/se/sv/p/matmaessig-induktionshaell-svart-30368822/

Det som förbryllar mig är att många i forumet här pratar om Perilex-uttag som spisen kopplas in till. Min befintliga häll är nämligen kopplad till ett helt vanligt vägguttag som sitter under hällen. Kommer det att fungera till den tilltänkta ikea-spisen jag kikar på? Och kan jag på något vis i så fall använda den sladd som idag går in till kermikhällen och istället koppla in till induktionshällen?

Förstår att det lutar åt att ta hem en elektriker men känns störigt när den befintliga hällen ser så "enkelt" inkopplad ut med en sladd rätt in i vägguttaget.

Någon stjärna som vet?
 
Jag gick i samma funderingar med den skillnaden att den gamla hällen satt i ett perilexuttag. Jag drabbades av högmod och försökte. Jag blåste huvudsäkringen och förstörde hällen. Efter att jag låtit en elektriker koppla in häll nummer två så är jag mycket nöjd (har valt samma som du - mycket prisvärd)!
Gör inte om mitt misstag för då får du kanske en häll till priset av två!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
K KFred skrev:
Hej,
Kommer det att fungera till den tilltänkta ikea-spisen jag kikar på? Och kan jag på något vis i så fall använda den sladd som idag går in till kermikhällen och istället koppla in till induktionshällen?

Någon stjärna som vet?
Från ikeas produktsida:

Anslutningseffekt: 7400W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.

Eftersom du antagligen inte har avsäkrat 32A enfas fram till uttaget (vilket ett vanligt schuko uttag inte är klassat för) måste den kopplas på två faser, då enklast via ett perilex uttag. Kanske måste även ytterligare faser dras fram till installationsplatsen (om platsen inte var avsedd och förberedd för spis sedan tidigare). Elektrikerjobb
 
S Solidsoulbassman skrev:
Jag gick i samma funderingar med den skillnaden att den gamla hällen satt i ett perilexuttag. Jag drabbades av högmod och försökte. Jag blåste huvudsäkringen och förstörde hällen. Efter att jag låtit en elektriker koppla in häll nummer två så är jag mycket nöjd (har valt samma som du - mycket prisvärd)!
Gör inte om mitt misstag för då får du kanske en häll till priset av två!

Du kunde ju mätt så att du inte kopplade mellan två faser (400 V) :)
 
H hapazard skrev:
Från ikeas produktsida:

Anslutningseffekt: 7400W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.

Eftersom du antagligen inte har avsäkrat 32A enfas fram till uttaget (vilket ett vanligt schuko uttag inte är klassat för) måste den kopplas på två faser, då enklast via ett perilex uttag. Kanske måste även ytterligare faser dras fram till installationsplatsen (om platsen inte var avsedd och förberedd för spis sedan tidigare). Elektrikerjobb
Den gamla hällen måste varit vek med endast ett uttag, det brukar finnas 3fas framdraget bakom ugn/spis..

Tar man det lugnt så tror jag du löser detta..
 
K KFred skrev:
Förstår att det lutar åt att ta hem en elektriker men känns störigt när den befintliga hällen ser så "enkelt" inkopplad ut med en sladd rätt in i vägguttaget.
Enligt länken till Ikea så medföljer ingen anslutningskabel så det krävs en elektriker i vilket fall. Detta är alltså en dold kostnad som Ikea, Elgiganten m.fl numera fult lägger på sina spisar och hällar.

Och du behöver en elektriker då du inte kommer långt med att "vanligt" schukouttag. Det är också av värde om det får att får fram trefas till spisen, men bor du i en gammal lägenhet med enfas så går det inte.
 
H hapazard skrev:
Du kunde ju mätt så att du inte kopplade mellan två faser (400 V) :)
Jag är okunnig och bar mig korkat åt. Vad jag borde gjort insåg jag först efteråt då jag jag gjorde den efterforskning jag borde gjort innan. Jag had mycket otur med tankeverksamheten den dagen. ‍♂️
 
S Solidsoulbassman skrev:
Jag är okunnig och bar mig korkat åt. Vad jag borde gjort insåg jag först efteråt då jag jag gjorde den efterforskning jag borde gjort innan. Jag had mycket otur med tankeverksamheten den dagen. ‍♂️

Jo, ursäkta. Menade mer att om man kommer långt med att läsa specifikationer och mäta innan..
 
H hapazard skrev:
Jo, ursäkta. Menade mer att om man kommer långt med att läsa specifikationer och mäta innan..
Ingen ursäkt behövs! En lär sig av misstag en gör. Jag brukar ALLTID googla som en tokig innan jag ger mig på nåt nytt men inte denna gång
 
Stort tack för alla svar! Har jag förstått det rätt att ett vanligt vägguttag alltid är enfas? Har jag då också förstått det rätt att det inte går att få fram 32A ur ett enfas-uttag?

Med andra ord: Mitt befintliga schucko kommer jag inte kunna använda utan behöver oavsett byta till Perilex?
 
Ja, du har förstått det rätt. Visst går det att köra hällen på ett enfasuttag men då det är avsäkrat med 10 A eller kanske 16 A så blir effekten väldigt begränsad. Men har du lyckats använda den gamla hällen på detta uttag kommer troligen den nya också att "fungera". Om du inte använder hällen till annat än att koka ägg så räcker det ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.