Vi har en spis med några år på nacken och där innerfönstret på ugnsluckan nu börjar lossna. Dags för en annan spis och vi tänkte i första hand köpa en bra begagnad.

Nu har jag förstått att det finns olika anslutningar och faser man ska tänka på. Med tanken att jag vet ytterst lite om el hoppas jag kunna få hjälp här.

På bilden syns uppgifter till vår nuvarande spis och stickproppen som tillhör den samt uttaget. Utifrån dessa bilder och min undermåliga elkunskap, vilken råd kan ni ge mig när jag nu ska titta efter en annan spis? Tacksam för alla svar!
 
  • Någons hand håller en dörrspärr av märket Samhall K6 16/400, med fyra metallstift och en vridbar mittanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ugnsetikett med modell- och serienummer samt maxeffektangivelse för en Elektro Helios-produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal smutsig Perilex vägguttag utan plugg på en vägg med fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har en spis utan nolla ,köper en spis med 4 stift+jord så måste du kolla om där finns nolla kopplad i uttaget

Spisbibeln.pdf - Google Drive
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R rongeancona skrev:
På bilden syns uppgifter till vår nuvarande spis och stickproppen som tillhör den samt uttaget. Utifrån dessa bilder och min undermåliga elkunskap, vilken råd kan ni ge mig när jag nu ska titta efter en annan spis?
Du behöver ta av locket från uttaget för att se hur många ledare som är anslutna där, 3, 4 eller 5. Ta bort propparna för spisen först resp. slå av de automatsäkringar som gäller spisen.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
En 10-årig polsk spis håller nog inte längre
 
Uttagstypen/kontakten heter "PERILEX" och används (såvitt jag vet) bara till just spisar.
Formen på stiftet i centrum visar vilken ström ditt uttag är godkänt för och i ditt fall är det 16A. Det är det normala.
Du har två faser, jord och nolla i din nuvarande stickpropp, om du även har den tredje fasen i uttaget vet du inte förrän du mäter, men ofta drar man fram en trefasgrupp och leder två till spisen och tar den tredje till ugnen.

Med en vanlig multimeter och kunskaper på gymnasienivå i ellära så löser du detta. Om du saknar någon av dessa förutsättningar så behöver du absolut inte ta in en fackman för det, men du ska ringa en vän.
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Uttagstypen/kontakten heter "PERILEX" och används (såvitt jag vet) bara till just spisar.
Formen på stiftet i centrum visar vilken ström ditt uttag är godkänt för och i ditt fall är det 16A. Det är det normala.
Du har två faser, jord och nolla i din nuvarande stickpropp, om du även har den tredje fasen i uttaget vet du inte förrän du mäter, men ofta drar man fram en trefasgrupp och leder två till spisen och tar den tredje till ugnen.

Med en vanlig multimeter och kunskaper på gymnasienivå i ellära så löser du detta. Om du saknar någon av dessa förutsättningar så behöver du absolut inte ta in en fackman för det, men du ska ringa en vän.
Det är inte nolla i den befintliga.
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Du har två faser, jord och nolla i din nuvarande stickpropp, om du även har den tredje fasen i uttaget vet du inte förrän du mäter
Sätter du den stickproppen i ett perilexuttag så får du skyddsjord, tre faser, men ingen nolla. Ingenting annat.

Kopplingsschema för Perilexuttag med beteckningar för skyddsjord, tre faser och nolla.
 
useless useless skrev:
Sätter du den stickproppen i ett perilexuttag så får du skyddsjord, tre faser, men ingen nolla. Ingenting annat.

D DFYD123 skrev:
Det är inte nolla i den befintliga.
Såklart! Det var jag som tänkte fel på höger/vänster, det är nollan som saknas på stickproppen.
My bad!
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Det var jag som tänkte fel på höger/vänster, det är nollan
Ingen fara. Många väljare i riksdagsvalet tog också fel på höger, vänster och nollan.
 
  • Wow
tergo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.