Hej! Har ärvt denna slipmaskin av min pappa men kan tyvärr inte lista ut hur jag byter slippapper.. finns inte så mycket att skruva på så det borde vara rätt lätt! N9gon som kan ge mig en ledtråd? Närbild på etiketten av en Skil bandslipmaskin modell 400H med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en arvad slipmaskin på ett verktygsbord med slitet slippapper och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal slipmaskin med sliten slippappersrulle och justeringsmekanismer, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den främre valsen borde var fjäderlastad så du kan spänna slipbandet. Har du provat med att skruva på den alufärgade "ratten" på bild 2? Alt att trycka på den främre valsen?

Det nya slipbandet skall ju bara vara att trä på över valsarna.
 
Alternativt ska den svarta plåtbygeln på främre hjulet fällas uppåt (ser lite ut som att bygeln är excentriskt infäst) varvid hjulet flyttas något bakåt och slipbandet frigörs. Sedan är det som skrivits bara att trä av/på slipbandet.
Aluratten på andra sidan kan isåfall ha med trackingen att göra.

//Ronnie
 
Hmm. Den missade jag. Prova att pressa den neråt, ser ut som ett urtag i sulan där den passar i. Och på så sätt fjädra valsen bakåt.
 
Till att börja med måste jag säga att det va en riktigt fräck gammal bandslip, ser ju dessutom ut att vara i nyskick.

Jag tror den är så gammal att det kan vara "trycka främre rullen mot mitten" för att byta band. Se från 8:50 o framåt här
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Japp, det borde nog funka. Testade ratten och det släpper trycket, men fortfarande väldigt trögt. Får testa och se om jag kan få den att släppa genom att trycka ihop den. Dock noterade jag nu att den ej startade.. sist gång jag körde den var den lite svårstartad, men nu händer inget när jag trycker in startknappen (och dödmansgeppet). Känns som det får bli en ny maskin för mig.. några idéer kring vad som kan orsaka att den ej startar? (Ålder kanske.. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.