Hej,

her en gammal lampa där jag skall byta sladdarna på och undrar om jag tänker rätt:

1. Använder vanlig "blå" och "brun" kabel (det finns ingen jord på lampan). Funkar det?
2. På bilden till höger nedan undrar jag vilken ingång som den blåa resp den bruna skall sitta i? Separ det någon roll?

Oerhört tacksam om någon har lite insikt i detta.

Mvh
Mikael


0-1.jpeg 0.jpeg
 
"Vanlig blå och brun kabel" är inte så specifik beskrivning, men sannolikt fungerar det utmärkt. Du menar mantlad kabel avsedd för 230V antar jag?

Det spelar ingen roll var du sätter blå respektive brun. Stickproppen går att vända på, så det kommer ändå att växla.
 
Hej! Stort tack för ditt svar @Avermo.

Kabeln heter FK 1,5 H07V-R och när jag googlar står det att den endast får dras i VP-rör. Men de kanske funkar för lampan?
 
Avemo skrev:
"Vanlig blå och brun kabel" är inte så specifik beskrivning, men sannolikt fungerar det utmärkt. Du menar mantlad kabel avsedd för 230V antar jag?

Det spelar ingen roll var du sätter blå respektive brun. Stickproppen går att vända på, så det kommer ändå att växla.
Stickproppen spelar mindre roll. Dock bör man sätta Brun kabel i botten på lampan och blå på "gängorna". Men som sagt vänder man kontakten så blir det fel. Men i Fast installation gör man såhär iaf.
 
  • Gilla
Afalck
  • Laddar…
Det skulle nog vara lite bättre (säkrare) om du droge in en "lampsladd" som har två lager isolering i stället för den enkelisolerade FKn.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Stureby1 skrev:
Hej! Stort tack för ditt svar @Avermo.

Kabeln heter FK 1,5 H07V-R och när jag googlar står det att den endast får dras i VP-rör. Men de kanske funkar för lampan?
Du bör ha en RK / MK 1,5m allt 0,75 i sämre fall. Lämpligast är nog att bara köpa vanlig lampsladd sån med vit höljd och trycka i.
 
  • Gilla
testrps
  • Laddar…
Dubbelisolerad kabel. Dvs RKK eller SKX. Dvs vanlig lampsladd.
 
Den lampan ser ut att behöva skyddsjordas. Ser ut att vara svårt att åstadkomma dubbel isolering. Men du får försöka dra SKX (lampsladd) ända upp till lampsockeln och avmantla kabeln så att ledarna blir så korta som möjligt. Ledarna får inte kunna komma i kontakt med metallhöljet, endast kabelmanteln får ligga mot höljet.

Men titta även på möjligheten att skyddsjorda lampan (om den inte kommer att stå i ett gammalt isolerat rum med ojordade uttag). Även med skyddsjordning så ska ledarna hållas ifrån metallhöljet på lampan.
 
Hur löste du detta? Jag har en liknande grej att fixa. Använde du kabelskydd som snaggletooth rekommenderade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.