Tanken var att byta ut ventilerna som sitter före och efter vattenmätaren då dessa inte går att stänga ordentligt, till kulventiler. Jag vågar inte riktigt röra något innan jag har grejer för att byta första kopplingen efter mätaren. (Bättre byta en och se så det passar innan jag ringer kommunen och ber dem stänga av vattnet in)
Det sitter 36mm kopparrör idag både på inkommande och i huset, hur är det vanligt att de fästs mot ventilen? En typ av unionkoppling?
Går det byta mot vanliga kulkopplingar utan att göra om kopplingarna? Eller bör jag göra som jag fick göra på ett annat ställe, löda dit en 35mm skarv som är uppsvarvad till 36mm och byta ut åbäket som sitter mot 35mm?


Kopparrör med defekta ventiler och vattenmätare som ska bytas ut mot kulventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det sitter väl en ventil (ute i gatan?) där du kan stänga av vattnet medan du mekar.
Den sitter troligen 1,5 - 2,0 meter ner för att vara på frostfritt djup.

Stäng där, så kan du meka med ditt vattensystem i lugn och ro :)
 
Den ska du manövrera med försiktighet. Dels är det kommunens ventil, och dels är den nog i sämmre skick än ventilerna inne med tanke på hur de ser ut.

Om du däremot ringer kommunen och säger att du tänkre byta ventiler inne, så kommer de ut gratis och stänger av åt dig.
Skulle då ventilen gå sönder i gatan så lagar de den.
 
Krilleman
Aldrig någonsin ska man skruva på serviceventilen själv! Det blir fort dyrt om den går sönder.

Om du däremot skulle be vattenverket att stänga den åt dig så står dom för bytet av ventil, om den mot förmodan skulle gå sönder. Gratis för dig dessutom! Om du själv skulle lyckas bryta sönder ventilen i stängt läge, får du själv oftast stå för den kostnaden själv. :confused: Inte alltid så roligt för renoveringsbudgeten.

Kolla med vattenverket om dom kräver en vattenmätarkonsol (vilket dom oftast gör) då behöver du inte bry dig om att byta endast ventiler...

Installationskit för vattenmätare med serviceventil och rörkopplingar framför kartongförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.