Vi går i tankarna att helrenovera köket i vårt 70-talshus och jag tänkte försöka göra så mycket som möjligt på egen hand (utöver vatten/el) men har ett par funderingar kring innerväggarna...

Just nu sitter spånskivor på samtliga innerväggar och då jag vill dra ny el samt sätta extra uttag så gissar jag att bästa lösningen är att riva dessa skivorna (snarare än att sätta renoveringsgips) för att dra ny el och sedan sätta upp nya skivor. Dock så undrar jag vad som är "standard" att man sätter upp? Spånskivor och sedan gips utanpå för att enklast kunna fästa saker i väggarna? Reglar antar jag kan vara kvar som de är (möjligtvis behöver de kompletteras beroende på vad som ska sitta på väggen). Dessutom så tror jag att innerväggarna inte har någon isolering så det kanske är en idé att få in det för att dämpa ljud till resten av huset?

Vad tror ni om detta? Tips och idéer mottages tacksamt! :)
 
OSB + gips är dagens standard, sen med isolering även i innerväggar.
 
Hoppas det är ok om jag puffar tråden lite?

Har ungefär samma fundering fast jag ska dela av övervåningen och göra två nya rum där uppe.
Inser såklart att ju tjockare, desto stabilare blir det, men min plan är att sätta 45×70 reglar, cc600, enkelgips 1200mm...men sen då...
Osb 11mm, 15mm eller 18mm?
Plywood?
Vilken isolering ska man ha??

Som vanligt en enorm djungel...😉
 
Mina inneväggar blir 45x45, osb och gips på båda sidor.

Sluttjocklek blir således: 45+11+11+12+12=91mm.

Behöver man nya karmar, finns dessa som standard 92mm.

Finns ingen anledning att bygga kraftigare.
 
Är nog bestämt här hemma att det blir 45×70 reglar, 11mm osb, 12mm gips samt isolering. Väggen blir alltså 116, får hoppas det finns karmar till det också 😃
Nått speciellt man ska tänka på med eldosorna? Blir ju 2 mm mindre än om man tar dubbla gipsskivor men det borde väl inte bli några problem?
 
Inga problem med eldosor. Det blir väl dessutom bara 1 mm skillnad, eller?
 
Hmm...tänkte lite fel där...gips är ju 13mm så väggen blir alltså 118 totalt. Bygger ut 11+13=24 istället för 13+13=26 med dubbelgips...
Men det spelar väl ingen roll?
2mm hit eller dit? 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.