Hej,
Har googlat samt letat här i forumet, men hittar mest frågor som rör enfamiljshus. Möjligt att de svaren är applicerbara på vårt hus också, men slänger ut frågan och hoppas att någon klok människa kan guida mig i ventilationsdjungeln.

Vi bor i ett flerbostadshus i vinkel, tegel, 2 vån + vindslägenheter, uppfört ca 1905. Huset är byggt med självdrag, med tilluft via rosettventiler i yttervägg v-rum/s-rum och frånluft via skorstenen? Idag är inga kakelugnar i bruk och samtliga lägenheter har moderna kök och badrum med sammanbyggt ventilationssystem och frånluft via köksfläkt. Tilluftsventilerna är dock igenmurade sedan huset tilläggsisolerades (enl. ritning ngn form av isoleringsskiva+tegel) på slutet av 70-talet.

Ventilationen har således varit undermålig sedan dess, men miljön har varit dräglig så länge jag bott är, antagligen för att 70-talsfönstren var i så dåligt skick att alla fönster i princip fungerade som tilluft. Nyligen genomfördes dock ett byte av de uttjänta 70-talsfönstren till nya träfönster i samma stil som originalfönstren, och då ströps således den lufttillströmningen (pga bullerbestämmelser från kommunen tvingades vi att välja bort ventilationsspalt i fönstren) eftersom fönstren nu är täta.

Vi står alltså inför ett stort behov av att se över vårt haltande ventliationssystem och vet nu inte om vi kan använda oss av vårt gamla självdragssystem om vi anpassar det eller om vi måste installera någon form av mekaniskt system? Firmor vi pratat med verkar tycka olika och jag känner mig lite handfallen. Jag är lite skeptisk till ett mekaniskt system i ett gammalt hus, men inser å andra sidan att originalhuset – som antagligen var ganska otätt och kanske bättre lämpat för ett självdragssystem – idag är tilläggsisolerat, på många sätt mycket tätare och inte alls samma hus idag som när det byggdes 1905 med självdrag.

Arbetet är alltså något som ska genomföras av en professionell firma, men eftersom de firmor jag konsulterat tyckt olika, allt från att det räcker att borra upp de gamla ventilerna till väldigt omfattande mekaniska system, så känner jag mig lite vilsen och skulle uppskatta tips och råd som gav mig lite kött på benen.

Så, några kloka ord, råd, tips? Shoot!
 
thomas33 skrev:
Finns ljuddämpande tilluftsatser, så det borde fungera att montera såna istället för att börja montera mekanisk ventilation. Här är ett exempel, men det finns givetvis fler;
[länk]
Tack för svar och bra länktips! Men detta förutsätter att vi fortsätter alltså att använda oss av självdragssystemet? Den firman som hårdast förespråkade mekanisk ventilation menade dock, så som jag förstod det, att självdraget skulle fungera för dåligt, även om vi satte in nya tilluftsventiler. Jag fattade det som att eftersom murstocken inte längre värmdes upp så drog den ut luft för dåligt? Men du tror alltså på att förbättra det befintliga systemet? Och ja, huset ligger bullerutsatt och oavsett hur luft ska tas in, så antar jag att någon form av bullerreducerade tilluftsventiler är att föredra så länken var väldigt användbar!
 
Isåfall kan man väl borra upp de gamla uteluftsventilerna, montera ljuddämpande don där.
Montera en frånluftsfläkt, som hjälper självdraget, det blir då frånluftsventilation, enbart F.

+ Enkel installation.
- Ökad ventilation ger ökad uppvärmningskostnad.

I övrigt så tror jag att det är bra att ta reda på vad det är för krav på ventilationen när det gäller flerbostadshus. Jag tror att det är lite striktare då än om det "bara" är enbostadshus.
 
JOW skrev:
Isåfall kan man väl borra upp de gamla uteluftsventilerna, montera ljuddämpande don där.
Montera en frånluftsfläkt, som hjälper självdraget, det blir då frånluftsventilation, enbart F.

+ Enkel installation.
- Ökad ventilation ger ökad uppvärmningskostnad.

I övrigt så tror jag att det är bra att ta reda på vad det är för krav på ventilationen när det gäller flerbostadshus. Jag tror att det är lite striktare då än om det "bara" är enbostadshus.
Tack för input! Ett F-system känns ju helt klart mer lockande än ett FX eller FTX. Ska kolla BBR (eller bör jag söka mig annorstädes?) vad regelverket säger ang. regler och renovering av äldre ventilation.
 
Jag tror inte du hittar några krav på renovering, utan eventuellt snarare krav på vad det skall vara.
Det är lite annorlunda när man hyr ut.
 
JOW skrev:
Jag tror inte du hittar några krav på renovering, utan eventuellt snarare krav på vad det skall vara.
Det är lite annorlunda när man hyr ut.
Jo, du har helt rätt i att kraven snarare är funktionskrav. Det jag menade var att man vid en renovering brukar få behålla äldre system när de är installerade tidigare, medan man vid nybyggnation kanske inte hade fått använda sig av det systemet. Men det förutsätter givetvis att man genom att renovera ett äldre system uppfyller funktionskraven. Och därom tvistar ju nu de lärde i vårt fall... Dvs de olika ventilationsfirmor som varit här. Och för oss är det svårt att veta på förhand vad som fungerar i efterhand när de påstår så olika. Oavsett: med ditt förslag om frånluftsfläkt så kan man ju börja med att borra upp den gamla ventilationen och skulle inte självdraget vara tillräckligt så antar jag att man i efterhand kan installera en frånluftsfläkt?

Nu är detta dock ingen hyresfastighet, utan en liten BRF, så vi äger ju och förvaltar fastigheten tillsammans och vi är inte hyresvärd i den bemärkelsen. Möjligt att det är andra krav generellt på flerbostadshus dock. Ska fortsätta att söka, tack för bra input!
 
Oki, det låter som att du är med på banan... ;)
Jag tror inte det skiljer sig på hyresrätt eller bostadsrätt, jag tror att det just är flerbostadshus som gör skillnaden.

Jag tror också att ni inte är tvungna att renovera till dagens standard.
Det brukar väl vara som så att det inte får vara sämre än standarden som gällde vid byggåret.

Lycka till i info-letandet, det enklaste vore ju om nån ventilationsguru svarar här... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.