Jag skulle göra något så simpelt som att byta ut vår mögliga trötta silikonfog i duschen till en ny. När jag började pilla bort den gamla visade det sig dock att den inte enbart låg som en tunn fogsträng utan den går betydligt längre och djupare ner bakom klinkers och kakel. Under, typ en centimeter djupt ner, kommer vad som liknar hårdfog och som jag förväntat mig att hitta betydligt högre upp.

Jag kan inte mycket om badrum men är detta okej byggt? Räcker det att fylla ordentligt med ny silikonfog (i mängder) eller måste vi ta till större insatser?

Första bilden är före och de andra visar resultatet just nu.
 
  • Närbild av sprucken kakelfog i duschen, med synlig mögel och slitage, där den gamla silikonfogen har avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hörn i en dusch med borttagen silikonfog som exponerar mögelskador och skador på kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk springa i silikonfogen mellan två lager av beige kakelplattor i en dusch där den gamla silikonfogen har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Numera brukar man ju inte ha silikon i vinkeln mellan golv och vägg utan bara hårdfog men tidigare har det varit vanligt. Kan du få dit ny hårdfog så är det ju bra men annars så får det väl bli silikon igen.

Det kan även tänkas att den övre delen av den ursprungliga hårdfogen har lossnat och då har man fyllt på med silikon i stället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Numera brukar man ju inte ha silikon i vinkeln mellan golv och vägg utan bara hårdfog men tidigare har det varit vanligt. Kan du få dit ny hårdfog så är det ju bra men annars så får det väl bli silikon igen.

Det kan även tänkas att den övre delen av den ursprungliga hårdfogen har lossnat och då har man fyllt på med silikon i stället.
Vi har ingen silikonfog i vårat andra, mer nyrenoverade badrum men där är det inte heller någon glipa som här.

Jag har läst mig till att man inte ska fylla ut utrymmet helt för att kunna låta vatten rinna förbi men det känns svårt att bara lägga fog på ytan med så stor glipa.
 
BirgitS
Det som gäller är att silikonet inte går hela vägen in till tätskiktet eftersom det då kommer att stoppa vattnet från att rinna från väggen och ner under golvet. 1 cm ner är ungefär där plattorna tar slut och där bör det finnas fix. Kan det vara fix som du uppfattar som liknande hårdfog?
Men försök hålla silikonet på 1/2 cm djup så är det ju ingen risk att det blockerar vattnet.
 
Hårdfog gäller , skippa silikon.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hårdfog gäller , skippa silikon.
Får man ner det i glipan även på de smalare ställena då? Eller är det samma där, att det inte ska fyllas helt?
 
T Tegelhusvidskogen skrev:
Får man ner det i glipan även på de smalare ställena då? Eller är det samma där, att det inte ska fyllas helt?
Fyll hela vägen. Pressa ner , blanda lite löst så rinner det ner.
 
Hårdfog alla dagar i veckan.
Silikonet är mest till för att dölja dåligt skurna plattor och jag undviker själv att lägga detta i största möjligaste mån.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag måste bara fråga igen då jag nu skaffat hårdfog på Bauhaus och planerar att fylla igen glipan.

Killen på Bauhaus (tidigare snickare) kände inte alls till grejen med hårdfog i golv-väggvinkel trots att jag redovisade vad jag fått för svar här och läst i övrigt. Det gjorde mig givetvis lite osäker men han hjälpte mig ändå att hitta det jag efterfrågade.

Utrymmet bakom den ytliga glipan mellan golv- och väggkakel är rätt bred och jag är nu lite rädd att få ett h*lvete att peta in hårdfog så att fyller ordentligt. Finns det någon risk med att råka få ett litet hålrum någonstans i hårdfogen? Att blanda lösare, som jag fick tips om, verkar ju ge en risk för att fogen inte torkar och stelnar korrekt.
 
  • Närbild på en glipa mellan golv- och väggkakel, som ägaren planerar att fylla med hårdfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av golv- och väggkakel i ett hörn, med en glipa synlig mellan golvet och väggen. Kaklet är brunt med mönster och fogarna är tydliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen fara. Blanda fogen något lös så rinner den ner överallt om du pressar på med en svamp.
 
Hårdfog alla dagar i veckan.

Men om TS är ovan att foga (både mjukt och hårt) kanske mjuk fog är lättare, den kan man faktiskt ta bort om man misslyckas. Mycket svårare att få bort hårdfog.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen fara. Blanda fogen något lös så rinner den ner överallt om du pressar på med en svamp.
Finns inte risk att den pulvriserar sönder lättare då?
 
T Tegelhusvidskogen skrev:
Finns inte risk att den pulvriserar sönder lättare då?
Den ska inte vara rinnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.