Misstänker att säkerhetsventilen läcker och behöver bytas.
Den verkar sittar monterad på blandaren.
När man byter ventilen, kommer allt vatten att forsa ut från vv beredaren då?
Ventilen sitter under vv beredaren. och på lappen som hänger på den står det
"Säkerhetsventil AJ 8549-15" och tydligen monterad av "Armaturjonsson AB"
Hur vet jag vilken typ av ventil som behöver inhandlas?
Kan man se någonstans på ventilen vilket tryck som gäller? Kommer dock inte åt att titta uppifrån och ner på det svarta vredet.
IMG_2777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2784.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är högst troligen på 9bar, och det är fullt normalt att den läcker lite spillvatten efter att du förbrukat, tex efter en dusch. Det beror på att varmt vatten expanderar, så är den fyller på 10l kallvatten så blir det kanske säg ~10.1l vatten efter uppvärmningen.

Hur mycket läcker den? gör den det hela tiden, eller kan du spåra det till efter dusch tex?
 
Det droppar ur skvaller röret och jag har satt en liten skål under för att mäta hur mycket det droppar. Det tar ca 10 min att fylla skålen med 2 dl vatten om det skulle säga nått. Tycker det låter mycket. Vattenmätaren snurrar till lite då och då även fast alla kranar är avstängda i huset. Det har ju att göra med att ventilen inte håller tätt då. Även provat att stänga av strömmen till vv beredaren under en natt för att se om vattenmätaren skulle sluta snurra till då och då men det blev ingen skillnad. Jag tycker den droppar hela tiden
 
Det droppar utan att ni förbrukat vatten?
Låter som den är på väg att lämna in då.

Du kan prova att motionera den lite, kanske börjar fungera igen då.
Vrid bara den svarta ratten så det börjar spruta ett par gånger. Ha något mer än en skål bara, det kommer snabbt ett par liter.
 
Det är väl bara när man förbrukat varmvatten som det droppar?

Jag har motionerat ventilen ett antal gånger men ingen förbättring. Har även lite lätt knackat på ventilen, ingen förbättring
 
polxlt skrev:
Det är väl bara när man förbrukat varmvatten som det droppar?

Jag har motionerat ventilen ett antal gånger men ingen förbättring. Har även lite lätt knackat på ventilen, ingen förbättring
Det var min fråga ;)
Normalt sett så droppar det endast efter förbrukning, men droppar den även om ni inte förbrukat på någon timme, så är den på väg att lämna in.
 
Jag hade inte vågat chansa. Beroende på vilken sorts klämkoppling det sitter på resten av kopplet så måste du ha en säkerhetsventil med rätt klämkoppling. Någon av rörisarna hittar nog hit snart och vet direkt vilken sort det brukar vara på dessa ventilset.
 
D
Fast klämringskopplingen är väl bara mot skvallerröret, så det är ju inte speciellt kritiskt.
 
planpackning på andra sidan?
 
Nu är ventilen bytt iallfall och droppandet har slutat. Fick även höra av rörisen att man inte ska hålla på och motionera ventilen, det gjorde bara att den slits.
 
Krilleman
polxlt skrev:
Nu är ventilen bytt iallfall och droppandet har slutat. Fick även höra av rörisen att man inte ska hålla på och motionera ventilen, det gjorde bara att den slits.
Nu vet jag inte vilken tillverkare du har på din ventil, men LK skriver detta:

Säkerhetsventilen kräver inget underhåll men öppningsfunktionen ska kontrolleras 2 – 3 gånger per år.

http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armat...rhetsventiler/Sakerhetsventiler---tappvatten/
 
K Kaboj skrev:
Misstänker att säkerhetsventilen läcker och behöver bytas.
Den verkar sittar monterad på blandaren.
När man byter ventilen, kommer allt vatten att forsa ut från vv beredaren då?
Ventilen sitter under vv beredaren. och på lappen som hänger på den står det
"Säkerhetsventil AJ 8549-15" och tydligen monterad av "Armaturjonsson AB"
Hur vet jag vilken typ av ventil som behöver inhandlas?
Kan man se någonstans på ventilen vilket tryck som gäller? Kommer dock inte åt att titta uppifrån och ner på det svarta vredet.
[bild][bild]
Har identisk vvb med likadan säkerhetsventil och samma problem.
Vet du var jag kan köpa likadan säkerhetsventil och vad den heter eftersom du bytt.
Mvh,
Ivan
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
I IM79 skrev:
Har identisk vvb med likadan säkerhetsventil och samma problem.
Vet du var jag kan köpa likadan säkerhetsventil och vad den heter eftersom du bytt.
Mvh,
Ivan
Jag anlitade en rörmockare som hade med sig rätt ventil så jag vet inte vad den heter eller vart den är inköpt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.