Hej..

Har lite frågor...
1: Skulle behöva byta säkerhetsventilen på VVB (Varmvattenberedaren)..
Är det bara o stänga av inkommande kallvatten o sen fram med skifnyckeln elelr dyligt o skruva bort den o dit med en ny 10bars ventil..? (Den blå ratten.)
Klart eller..?

2: På bild 2 där vi ser avstängningen så finns det en svart plutt till vänster... Vad är det för något...?
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Du har ventilrör 508 från LK

1, Ja, tänk på att beredarens vatten ligger på säkerhetsventilens R15-anslutning. Vilket då innebär att det kan komma en hel del varmt vatten beroende på några faktorer. = Ha inte någon blandare öppen under själva bytet så undviker du detta fenomen! Utan tappa ur övertrycket på varmvattnet med en blandare. Stäng blandaren!!! Ha en ny säkerhetsventil redo, om det inte är en tätningsring monterad från fabrik så använd lin + locher och repa gängan svagt om det inte redan är det innan lining. Snabbhet och lite smidighet här så löser du det utan allt för mycket spill. Prova med att öppna säkerhetsventilen lite innan byte så får du en aning om hur mycket vatten som kommer...

2, vakumventil.
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
om det inte är en tätningsring monterad från fabrik så använd lin + locher och repa gängan svagt om det inte redan är det innan lining.
umm.. lin + locher o repa gängan svagt... IM LOST... HAHAH.. Vad är Lin och locher mm
Men en tätningsring borde väl sitta på den nya eller så går väl det o köpa med den nya ventilen..?
 
Krilleman
Tätningen sitter inte på alla, kan vara lite si och så med dessa men oftast fungerar det.

Med och utan tätning:
4558-25-0741700600-hems.jpg
5003208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LK säkerhetsventil 514 ska passa rakt i och täta med den monterade gummiringen gummiringen:

93112_4_812.jpg


Lin och locher är ju tätningsmaterialets konungar inom VVS!
Tape och VVS-snöre är alternativen för glada hemmafixare men inte lika bra.

Någon av dessa typer av tätning borde man bemästra lite för att undvika dyrköpta historier med rörmokare kvällstid när man inte får det att täta...

Känner du dig osäker tycker inte jag att en säkerhetsventil på en VVB är det första du ska gå på att fixa själv inom rörmokeriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Nu har jag bytt den.. Inge svårt alls..

Åkte ner till VVS huset här o köte ny 10bar ventil och LIN och locher...
När han förklarade o visade så vart det ju en barnlek..
Förberedde den nya med lin o den där pastan enligt instruktioner.. Stängde av vattnet... skruva bort gamla o dit med nya...
Funka sej kanon :D

Tack alla (krilleman) för hjälp..
 
Krilleman
Toppen att det löste sig!
 
Jag har en säkerhetsventil som läcker lite kring ratten. Antar att det är en LK 514 och funderar på att skaffa en ny. Men vilket tryck skall jag ha på den?
Kommunalt vatten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
9bar är standard.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Ok. Tack!
 
Nu är min också bytt. Smidigt med O-ringstätning.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.