Vi har haft problem med rost i poolen (fäller ut, kräver c-vitamin för att lösa upp etc, se relaterad tråd i Pool Forum). Detta året tänkte jag lösa det.

1. Källan till rosten måste vara mellan huset och vattenslangen. VA Syd testade vattnet i huset och det innehöll inte järn.
2. När jag använde vattenslangen efter vintern så var vattnet brunt

Det jag har upptäckt är att det finns en rostig ändplugg till PEM kopplingen (se bild). Det är det enda jag hittar som rimligen kan vara källan till rosten.

Men hur kan en sådan rosta? Jag trodde det så gott som alltid var mässing. Är det nåt jag bör tänka på när jag byter ut den mot en ny mässingplugg? Jag tänkte bara byta ut den mot en sådan här.

Något annat jag borde undersöka? Ska jag rengöra på något speciellt sätt när jag byter ut pluggen?
 
  • Rostig ändplugg på PEM koppling med trådar synliga, potentiell källa till rostproblem i poolvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig ändplugg på PEM koppling i VVS-installation med gula ledningar och skugga på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig ändplugg på PEM-koppling synlig genom ett runt hål, trolig källa till rostproblem i poolvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig ändplugg i PEM koppling framför öppning, potentiell källa till rostproblem i pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det där är en svart smidd propp som rostar. 👎
Proppen ser ut att vara i dimension 25 (1").

Skulle aldrig suttit där får första början.

Finns det fler svarta delar i systemet?
Kontrollera noga!
 
Tack! Detta är väl det enda andra som ser lite lustigt ut (får nog göra om vid nåt tillfälle). Inget annat nämnvärt.

Jag blir inte riktigt klok på vad jag ska sätta där. Vad är skillnaden på den länken ovan och den jag länkade? Ser ut att vara längre?

Rören är 28 ytterdiameter, på denna bilden är de betydligt mindre.
 
  • Vattenledning med rör av 28 mm diameter med röda och bruna ventiler och kopplingar mot en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var omöjligt att få loss den rostiga pluggen (inte helt oväntat). Får nog be min VVSare byta ut hela T-kopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.