Hej

Ska öppna upp golvet i vårat kök och tänkte då förutom rören i köket byta ut avloppsrör/vattenrör som kommer från toa/dusch (vägg i vägg) ,men hur gör man vid väggen mellan kök och badrum?,kapar av rör och lägger en skarv där ??,och hur gör man med vattenrören till radiatorerna som går under köksgolv ??,rören är från 1965 då köket/badrum gjordes i ordning sist...
Mvh Robban
 
tommib
Varför ska du byta rör?
Du får inte enligt säker vatten ha dolda skarvar på tappvattenrör. På värmerör går det bra men igen, varför ska du byta rören?
 
tommib tommib skrev:
Varför ska du byta rör?
Du får inte enligt säker vatten ha dolda skarvar på tappvattenrör. På värmerör går det bra men igen, varför ska du byta rören?
Ok,ja varför...i min värld kändes det som att 50 år gamla rör bör bytas ut när dom ändå är frilagda vid bygget..??
 
Är det inte stor sannolikhet att det redan är inbyggda skarvar från rör från 1965? Eller körde man redan då med prisolrör?

Jamenar, pragmatiskt, om man skiter i säkert vatten, torde det vara bättre att ta bort 50 år gamla avlopp och vattenrör (kanske i galv?) med flera skarver och byta till 1 st inbyggd skarv, ev kanske skarven kan läggas med en inspektionslucka? Så går det att fortsätta att byta rör när nästa utrymme ska renoveras...
 
tommib
Beror på vad det är för rör. Galvade rör, absolut. Kopparrör skulle jag inte byta. Från den eran är det troligen hårdlödda skarvar. De kommer hålla längre än resten av huset. Värme, om det är stålrör, kan man ev byta men även där är det förenat med risker att man vrider sönder något när man är där och rotar.

Jag bytte tappvattenrör när jag gjorde om kök + badrum men då kunde jag byta allt på en gång till PEX RiR utan att skarva någonstans. Att byta bara för sakens skull tror jag ökar riskerna.
 
Tack
Kollar man rör under diskbänken/handfat så ser det iallafall ut som vatten rören är koppar i köket,tror att badrummets vvs gjordes samtidigt så det bör vara kopparrör även där....sen är ju avloppsrör gammalt gjutjärn som man vill byta....
Troligen är det väl galvade rör för värmesystemet får väl se när det öppnas upp....tack för tankar/ideer Kopparvattenledning med mässingskoppling och intilliggande flexibel slang under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt gjutjärnsavloppsrör med synliga korrosionsskador och reparationsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en äldre kopparvattenledning med anslutningsdetaljer, belägen bakom en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattnet i värmesystemets rör blir dött (syrefritt) efter ett tag vilket gör att korroderingen upphör. Men om det finns otätheter i systemet så det behöver fyllas på i tid och otid försvinner inte syret.

Vad gäller tappvatten så kan det dock vara klokt att kolla status även på kopparrör om det är enskilt vatten eftersom surt vatten med tiden fräter upp rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.