Renoverar vårt lilla badrum och har lagt in nya pex rör-i-rör (15mm). Förhoppningsvis kommer man aldrig behöva byta dom där mer i detta livet:)
Jag är mest nyfiken - men ni som gjort det, hur besvärligt är det? Dom är ju rätt så styva och med fixturer etc. så blir ju böjen hyfsat skarp och underlättar knappast.

Ja, hur gör man egentligen?
 
Att det går att byta slangen med lite besvär är bara en bieffekt. Det primära är nog att det skyddar mot läckage och det tar sig vidare ut till ändarna av slangen än att det står och sprutar inne i väggen i evigheter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
I teorin så drar man ut röret och samtidigt antingen drar in det nya röret samtidigt eller så drar man in en draglina/dragfjäder för att dra in den nya. Det är ett tvåmanna jobb och kan variera från ganska enkelt till helt omöjligt beroende på förutsättningarna, jag har hört historier där saxlyftar och grävmaskiner använts för att hjälpa till att dra ;)
 
  • Gilla
Kriff och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig jag läste att man ska köra hett vatten i röret först för att göra det mjukt...

När jag dragit eltråd i slang så kan det vara omöjligt, men kanske är ett rör enklare dra ut då det fyller ut och glider bättre???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.