Hej har tagit över ett hus och ser att elförbrukningen är jättehög föregående år (28000/år). Huset är visserligen från 30-talet och säkerligen dåligt isolerat men värmen kommer från bergvärme.
Tänkte att en enkel lösning vore att byta radiatorer ifall dessa är dåliga för att få lite mer effektiv värme. Det är samma som förr i tiden när det var oljepanna i huset. Är det en bra idé tycker ni?

Se bild på nuvarande radiatorer
 
  • Vit radiator mot en vägg ovanför parkettgolv i fiskbensmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorerna ser ju normala ut tycker jag. Vad behövs det för framledningstemperatur vid DVUT för att hålla 21° inne?
 
Ange sin förbrukning i kWh istället för kostnad säger inte så mycket!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ingen bra ide, det är inte elementens storlek som gör att det drar ström, om värmen från vattnet i elementen inte kommer ut i luften producerar pumpen mindre värme (drar mindre ström) helt enkelt.
Jag har också värmepump (Luft-vatten) med "gamla" element från oljepannetiden men det funkar bra.
Du behöver se över systemet helt enkelt och lära dig vilka inställningar som behövs för just ditt hus, det finns gott om felinställda system med god besparingsmöjlighet.
 
L Lutte skrev:
Ange sin förbrukning i kWh istället för kostnad säger inte så mycket!
Ja, det är det enda vettiga. Om du bara tittar på kostnaderna så är det ju helt beroende på elavtal, fasta avgifter mm.
 
L Lutte skrev:
Ange sin förbrukning i kWh istället för kostnad säger inte så mycket!
Det framgår inte om det är 28000 Wh eller kronor...
 
G Gur Ra skrev:
Hej har tagit över ett hus och ser att elförbrukningen är jättehög föregående år (28000/år). Huset är visserligen från 30-talet och säkerligen dåligt isolerat men värmen kommer från bergvärme.
Tänkte att en enkel lösning vore att byta radiatorer ifall dessa är dåliga för att få lite mer effektiv värme. Det är samma som förr i tiden när det var oljepanna i huset. Är det en bra idé tycker ni?

Se bild på nuvarande radiatorer
Det som händer när man byter från olja till VP är att framledningstemperaturen är begränsad till 50-55 grader medan oljan kunde köras upp till 70. Så det finns en risk att man med lägre framledningstemperatur får ut mindre värme till rummet.
Detta är nog inte orsaken till hög förbrukning. Det kan snarare vara fel inställning på VP. Eller att elpatronen går mest av tiden.
Radiatorer får inte blockeras av möbler, gardiner eller annat otyg. Om fritt luftflöde hindras behöver radiatorerna högre framledningstemperatur för att mata ut tillräckligt med värme. Då hamnar VP i ett arbetsområde med sämre verkningsgrad eller tar elpatronen till hjälp. Något du ser på notan.
 
Alla element har 100% verkningsgrad, all energi som tillförs via vattnet värmer rummet.
Ett byte kan inte göra någon skillnad.
Isolera, täta och snåla med värme minskar förbrukning och kostnaden.
Protte
 
G Gur Ra skrev:
Hej har tagit över ett hus och ser att elförbrukningen är jättehög föregående år (28000/år). Huset är visserligen från 30-talet och säkerligen dåligt isolerat men värmen kommer från bergvärme.
Tänkte att en enkel lösning vore att byta radiatorer ifall dessa är dåliga för att få lite mer effektiv värme. Det är samma som förr i tiden när det var oljepanna i huset. Är det en bra idé tycker ni?

Se bild på nuvarande radiatorer
Det enda sättet element kan vara "mer effektiva" är att släppa ifrån sig mer värme med mindre yta/lägre temperatur på vattnet.
Men det förändrar inte över huvud taget hur mycket energi huset behöver för att hållas varmt bara hur snabbt det kan värmas upp.
Även om bergvärmen kanske är gammal så är den fortfarande helt ok i effektivitet förutsatt att det inte är fel på den och elpatronen är igång hela tiden, men det borde inte vara svårt att se i menyerna på värmepumpen.

Täta läckor mellan fönster/ytterdörrar/andra genomföringar, isolera väggar & primärt vind och sänka temperaturen inne är vad du kan göra för att öka uppvärningens effektivitet.

Köp en elmätare för 150kr som du sätter i eluttagen och sedan mäter din elektronik med i en vecka per grej så du kan dokumentera din förbrukning för att inte börja göra onödiga grejer som inte sparar någon el.
 
Misstänker att det är 28000kvh du menar men storlek på värmepumpen och vilket märke talar vi om.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det enda sättet element kan vara "mer effektiva" är att släppa ifrån sig mer värme med mindre yta/lägre temperatur på vattnet.
Men det förändrar inte över huvud taget hur mycket energi huset behöver för att hållas varmt bara hur snabbt det kan värmas upp.
Nja, pumparna jobbar effektivare om det räcker att värma vattnet till en lägre temperatur. Så moderna stora radiatorer kommer resultera i ett effektivare system som drar mindre effekt pga. bättre scop.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Misstänker att det är 28000kvh du menar men storlek på värmepumpen och vilket märke talar vi om.
Hej!
Precis missade lite info. Menade 28000kwh, med en Thermia villa classic 105 från 2002.
Flesta radiatorer står fritt utan något som blockerar.
Har köpt en liten effektmätare som är på väg på posten för att börja mäta här och var i huset.

Tyvärr vet jag inga data så som framledningstemp eller liknande eftersom jag precis flyttat in. Pumpen går ju inte nu i värmen så då kan jag väl inte se detta? Är ny på det här med bergvärme.
Men jag tror jag lyckats knappa fram att tillsatsvärmen gått 592h sedan installation och det kan väl inte anses vara så mycket på 20 år? Tar dock gärna emot tips ändå. Har lyckats läs Amig till att jag kan öka på tiden innan den tillsatsen går in för att spara mer el
 
D Dilato skrev:
Det är ingen bra ide, det är inte elementens storlek som gör att det drar ström, om värmen från vattnet i elementen inte kommer ut i luften producerar pumpen mindre värme (drar mindre ström) helt enkelt.
Jag har också värmepump (Luft-vatten) med "gamla" element från oljepannetiden men det funkar bra.
Du behöver se över systemet helt enkelt och lära dig vilka inställningar som behövs för just ditt hus, det finns gott om felinställda system med god besparingsmöjlighet.
Jepp ska titta på att trimma in den när det börjar bli kallt! Det kan inte vara så att kompressorn behöver bytas? Den har ju gått i 20 år nu.. Hur vet man om den behöver det?
 
C Cerb skrev:
Nja, pumparna jobbar effektivare om det räcker att värma vattnet till en lägre temperatur. Så moderna stora radiatorer kommer resultera i ett effektivare system som drar mindre effekt pga. bättre scop.
Ja det var det jag tyckte mig ha läst till här på forumet också. Men verkar som de flesta inte tycker det är något speciellt konstiga radiatorer ändå.
 
G Gur Ra skrev:
Jepp ska titta på att trimma in den när det börjar bli kallt! Det kan inte vara så att kompressorn behöver bytas? Den har ju gått i 20 år nu.. Hur vet man om den behöver det?
Du ringer en certifierad värmepump tekniker som kan göra en konditionstest på VP. Men en viktig fråga du inte svart på är hur stort hus har du?
Mitt hus är beläget i södra Värmland, 190m2 + källare. Timmer på nedervåning och plank väggar på övervåningen. Förbrukar knappt 15000kWh totalt till uppvärmning och hushållström. Thermia DUO10 som jag fick byta kompressor på efter knappt tio år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.