Mitt hus har snart helrenoverats från källare till yttertak och i denna renovering kommer jag dra om rören till samtliga radiatorer. Idag går dessa i trossbotten och i form av 1,25" metallrör och jag tänkte byta till kopparrör som dras i taket i källaren istället.
Detta nämndes för en kollega som direkt tyckte att jag skulle byta ut elementen till modernare saker som tar mindre plats istället för nuvarande dragspelvarianter. En tanke som jag inte ägnat en sekund till tidigare men för sakens skull kollade jag lite på ämnet på Rinkabyrör och ja, det finns ju smidigare radiatorer idag som säkert funkar, men är det värt det?

Oavsett vilka radiatorer som kommer användas så kommer jag bygga elementskydd på samtliga för att få någon form av fönsterbräda (husets konstruktion gjorde att fönstren hamnade mer inne i huset).
Nuvarande behöver också nya termostater.

Hur skulle ni andra gjort i det här fallet?
Åsikter om ett byte.

Det är bara en radiator som verkligen tar plats då den sitter mitt emot en köksö och samtidigt hör till de större. Jag är också medveten om effektskillnaden mellan gamla gigantiska dragspel och moderna platta.
Se bild nedan över de varianter som nu sitter i huset.
2 stora
3 mellan
2 platta

Tre olika vita radiatorer, övre två med traditionellt dragspelsdesign, nedre plattare, mot grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är från -54 och värms med bergvärme och kamin för skojs skull. Källare uppvärmd med golvvärme.
 
Redigerat:
Varför ska du byta till kopparrör? Gamla radiatorrör är i de flesta fall helt friska. Syret försvinner och vattnet blir dött.
Jag har ett hus byggt -48 och har bytt radiatorer på några enstaka ställen av utrymmes/utbyggnadsskäl. Äldre sektionsradiatorer går annars att få jättefina om du rengör och målar dom (eller blästrar och lackerar om man vill ta i ordentligt).
OM du ändå vill byta och ändra (vilket är onödigt och nästan synd) så beakta effektavgivningen DT 30 för att få en bibehållen, eller rentav förbättrad, balans mellan rum.
Värmepumpar har bäst verkningsgrad vid låga framledningstemperaturer som bekant.
 
Enkelt förklarat kan man säga att bytet görs för att källaren renoveras. Källartaket består av femtioelva fastspikade serviceluckor som sitter vid varenda skarv. Gipsar jag taket och fortfarande ska kunna komma åt skarvarna så behövs en massa serviceluckor sättas upp på nytt och då kändes det enklare att bara flytta ner matningen till synliga rör.
 
L
Säg till om du faktiskt byter - jag kan vara intresserad av att köpa dina sektionsraddar (dragspelen). Men nog är det egentligen rätt onödigt att byta dem.
 
S Squall Leonhart skrev:
tt få någon form av fönsterbräda (husets konstruktion gjorde att fönstren hamnade mer inne i huset)
Tänk på att göra ordentliga ventilationshål i fönsterbrädan om den går ut över radiatorn.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Ja, det är ju inte på långa vägar bestämt om det ens ska bytas. Det var mest för att kollegan tyckte att det var absolut nödvändigt som jag ville kolla om någon annan på planeten som ens håller med om det. :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.