Det här blir mitt första inlägg på forumet.
Jag bor i ett radhus på 150 kvm och har tänkt att byta ut mina gamla radiatorer och ta bort det värmesystem som är kopplat till dom. Jag har ingen aning om vad kostnaden kan bli så därför har jag kontaktat ett företag som tagit lite uppgifter och ska återkomma med en offert.
Jag och surfat runt lite och fastnat för Adax Neo.
Men efter samtalet med elektriker tycker han jag ska satsa på oljefyllda radiatorer för det ger bättre komfort. Dessutom skulle luften bli torrare om man inte har oljefyllt. Någon som kan bekräfta?
Dom flesta sitter även under stora fönster så när jag sätter upp nya så blir den totala wattenmängden mycket högre och det skulle betyda att säkringar eventuellt börjar gå.
Till exempel sitter det nu en radiator som är 800w och 112 cm bred. Med ett Adax blir det 1200w och 93,4 cm bred om det ska täcka nästan hela fönstret.
Någon som har en bra lösning på detta problem?
 
  • Gilla
Ruuuben
  • Laddar…
Om du vill att radiatorerna skall vara lika breda som fönstren kan det vara en orsak att titta på oljefyllda. Dessa är större för samma effekt. Det kan under vissa omständigheter lukta bränt damm och de icke oljefyllda. Glöm allt snack om torrare luft.

Det är inte troligt att säkringarna kommer att gå för att du har högre effekt på elementen. Termostaten reglerar ner effekten genom att slå till och från elementet inom en kortare tid än vad som krävs för att säkringen skall lösa.
 
Har jag förstått dig rätt när du skall riva bort dina gamla vattenburna radiatorer och den gamla värmekällan vad det nu kan tänkas vara, och ersätta dessa med oljefyllda elradiatorer? :x

Luften blir torr vid uppvärmning, oberoende av källa.
 
Att byta från vattenburet till direkt el låter inte så genomtänkt.
 
Ropia skrev:
Har jag förstått dig rätt när du skall riva bort dina gamla vattenburna radiatorer och den gamla värmekällan vad det nu kan tänkas vara, och ersätta dessa med oljefyllda elradiatorer? :x

Luften blir torr vid uppvärmning, oberoende av källa.
Jag har inte vattenburna radiatorer alla är oljefyllda. Vissa är eventuellt från när huset byggdes på 70-talet medans andra är något nyare.
 
En fråga lite vid sidan av kan vara vad det är för fel på de gamla radiatorerna. Färg kan flagna och termostater kan vara dåliga. Funktionellt har det inte hänt så mycket med elradiatorer sedan 70-talet.
 
Avemo skrev:
Om du vill att radiatorerna skall vara lika breda som fönstren kan det vara en orsak att titta på oljefyllda. Dessa är större för samma effekt. Det kan under vissa omständigheter lukta bränt damm och de icke oljefyllda. Glöm allt snack om torrare luft.

Det är inte troligt att säkringarna kommer att gå för att du har högre effekt på elementen. Termostaten reglerar ner effekten genom att slå till och från elementet inom en kortare tid än vad som krävs för att säkringen skall lösa.
Jag tänkte att jag skulle slippa Gnosjös oljefyllda och ha Adax genomgående i hela huset.
Så det spelar egentligen ingen roll vilka jag väljer? Om jag tycker Adax är snyggare kan jag lika gärna välja dom med andra ord.
 
Avemo skrev:
En fråga lite vid sidan av kan vara vad det är för fel på de gamla radiatorerna. Färg kan flagna och termostater kan vara dåliga. Funktionellt har det inte hänt så mycket med elradiatorer sedan 70-talet.
Vissa radiatorer är förbannat fula. Dessutom fungerar inte värmesystemet önskvärt, svårt att få en jämn värme då man inte ser vad man ställer in för grader på sensorerna. Sensorerna är även fula och saknar kåpor.
Tänkte att det var lämpligare att ställa in på varje radiator vad man vill ha för temperatur.
 
Adax radiatorer kommer att fungera utmärkt och det låter som om du har utmärkta skäl att byta. Jag frågade eftersom en del har den felaktiga förväntningen att nya radiatorer med automatik skall minska elförbrukningen.
 
Och många tror att oljefyllda radiatorer på något vis skall vara energisnålare än gamla platta varmtrådsradiatorer. I båda fallen 1kWh el = 1kWh värme.

Jag har oljefyllda radiatorer hemma med modern termostat, och jag tycker dom är ganska "mjuka" i jämförelse med de gamla platta som bränner damm som stinker och som man bränner handen på, men någon energivinst är det ju inte direkt.

Det fanns på 70 och 80talen lite roliga "hängkrukor" som man hällde vatten i och hängde frampå elementen, dessa skulle avge fukt under dom kalla vintermånaderna. Hur bra dom funkar ver jag inte. Jag har köpt mig en luftfuktare som står i sovrummet under vintermånaderna och fuktar på lften och den är jag väldigt nöjd med. Den roterande värmeväxlaren i ventilationsaggregatet återvinner oxå en viss del fukt.
 
Så här ser det ut på min övervåning:
Sovrum 1: Oljefyllt 800w, 112 cm bred. Fönstret 117 cm bred.
Sovrum 2: Oljefyllt 500w, 72 cm bred. Fönstret 117 cm bred.
Sovrum 3: Oljefyllt 800w, 112 cm bred. Fönstret 117 cm bred.
Vardagsrum: Oljefyllt 1000w, 108 cm bred. Fönstret 167 cm bred.
Gästrum: Oljefyllt 1000w, 108 cm bred. Fönstret 117 cm bred.
Hall: Oljefyllt 350w, 56 cm bred.
Totalt 4450 watt

Om jag sätter dit Adax som jag hade tänkt skulle det bli så här om radiatorn någorlunda ska täcka fönstret:
Sovrum 1: Adax 1200w, 93,4 cm bred.
Sovrum 2: Adax 1200w, 93,4 cm bred.
Sovrum 3: Adax 1200w, 93,4 cm bred.
Vardagsrum: Adax 2000w, 139,4 cm bred.
Gästrum: Adax 1200w, 93,4 cm bred.
Hall: Adax 400w, 47,4 cm bred.
Totalt 7200 watt

Gör det alltså ingenting att den totala watten ökar markant om jag sätter dit nya?
 
Hur är de avsäkrade? tre tioamperesäkringar klarar 6900W kontinuerligt. Finns det fler element än dessa? Eftersom det fungerat förr borde det fungera nu också, men om maxeffekten överstiger säkringarnas ström mycket kan det eventuellt bli problem om du höjer temperaturen markant exempelvis om du haft sänkt temperatur när du varit bortrest. Men som sagt: Vad har du för säkringar till elementen och går dessa även till element på nedervåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.