Hej
I badrummet har vi från början haft en radiator (vattenburen). I samband med en renovering togs detta bort och vi satte in en vattenburen handdukstork. Nu har det visat sig att det inte ger tillräckligt med värme och vi ska alltså sätta dit en radiator.
Värmen kommer från en bergvärmepump och består av två slingor och denna radiator är förstås inkopplad på en av slingorna. Det går ett rör till första radiatorn och ett nytt rör skickar vattnet vidare till nästa, alltså seriekopplat. Har jag fattat det rätt om jag säger att det är ett enrörsystem?
Badrummet är litet och jag får bara plats med ett 600 (höjd) x 400 mm (längd). Funderar på Lenhovda panelradiator MP 400 x 590 mm. Radiatorkopplet sätts väl från sidan på dessa?
Alternativt Purmo C11, RSK 6732970. Det är dock lite tjockare. Även där sätts väl kopplet på sidan?
Båda säljs på Rinkaby Rör. De säljer även koppel, t.ex. Danfoss Rake, art nr 2862, eller MMA, art nr 3780 + fördelare.
Jag tror att vi nu har Thermopanel från Purmo, men där sätts kopplet bakom eller emellan radiatorn. (Huset är från 1981.
Finns det något annat man bör tänka på, tex cc - mått på inkommande rör, avstånd från vägg etc?
Den bifogade bilden visar inkopplingen av radiatorn i vardagsrummet. Vattenburna radiatoranslutningar med ventiler och rör vid vägg, seriekopplade till värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har vi några duktiga vvs:are som kan titta på detta?
 
Det var tydligen en svår fråga. Om jag begränsar frågan till att gälla rören: Är det ett enrörs- eller tvårörssystem?
 
Kopplen brukar ha som standard 40 mm centrum, det är där du ska mäta, sen det med 1-rörs är inte så viktigt, finns koppel för både 1 -rörs och 2 - rörs eller kombi omställbara
 
För att kolla det, stäng av elementet, då ska båda bli kalla = 2 rörs, är elementet kallt och rören varma = 1 - rörs, vattnet går förbi i kopplet till nästa element
 
den röda tejpen tyder på enrörs
 
Tack, det är CC 40 mm. Vid kallt element är rören varma. Det tyder på att det är enrörs? Egentligen spelar det väl inte någon roll när det gäller val av element? Det är väl kopplet som påverkas?
 
Jo precis kall radiator med varmt koppel vid rören är ettrörs som också röda tejpremsan anger. I ettrörssystem dimensioneras radiatorerna något större (ca 7% högre effekt) för varje steg de sitter senare i ettrörsslingan.
 
Kan intyga att det där är 1rörs-koppel då jag demonterat en hel drös sådana idag på jobbet

Smidigt med prisolrör till raddarna (om badrummet ser lika ut med rören som bilden?))för då skulle du kunna välja en radiator med inbyggt koppel och knäcka ut rören för hand så blir det riktigt smutt

/ Rörisen
 
Tack, jag vet att i alla fall Purmo har radiatorer med inbyggt koppel men det där med att "knäcka" är inte riktigt min grej.
Badrummets rör ser likadana ut.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.