Jag ska byta radiator från denna: Gammal radiator med vinkelrör och termostat, där röranslutningen är närmare termostaten än den nya radiatorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till den här: Radiator med termostat och vinkelrör mot trävägg, ca 25 mm skillnad i anslutningsmått noterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptäcker att måtten skiljer sig mellan anslutningarna. Det verkar vara vinkelröret ovan termostaten som bygger ett mindre mått ner till termostaten. Det skiljer ca 25 mm. Hur fixar jag det på ett snyggt sätt?
 
Den ena verkar ju ha ett radiatorkoppel där du ansluter rören nertill enbart. Vill du inte ha det så går det såklart bra att gänga in de anslutningar du har sen gammalt. Dock kan det ju tänkas att c-c måtten skiljer och höjder och annat så röret kan ju behöva justeras.
 
Ja, det var nog så att det nya har haft båda anslutningar nertill. Så här ser det ut: Radiator med termostat och anslutna rör nertill, belägen vid ett hörn nära förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan väl inte vara något som hindrar en inkoppling som ser ut som på mitt gamla element? Min undran är om det finns annan variant på vinkeln upptill som ansluter till termostaten så att den hamnar 25 mm längre ned, eller om det är så att jag måste skarva på röret som ansluter till befintlig termostat.
 
Oftast blir det ju så att man får anpassa röret om man byter element till nåt annat. Antagligen svårt att komma ifrån. Alternativt så köper du ett nytt koppel och kapar rören nere.
Det ska även poängteras att om du ska använda dina gamla anslutningsdelar så kan det behövas bussningar för att få rätt ansl gänga. De följer oftast med ett nytt element men jag antar att du inte har de heller. Elle rom bussningarna sitter där redan, det beror ju på anslutningarna.
 
Gick bra då rören flexa lite, kunde dra upp det ena och trycka ner det andra, då passade det.
 
  • Installation av radiator där rören anpassats för att passa anslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.