Vad tycker ni?
vi har en gård, en gammal bergsmansgård i dalarna, där mangårdsbyggnaden är byggt (oviktigt vetande) 1865 av min farfars-farfar...

Nu är putsen riktigt, riktigt dålig, så den MÅSTE bytas i sommar, men är det helgerån att riva ner allt, tilläggsisolera och bräda istället?

Vad har ni för synpunkter på sånt?
bräda är ju billigare, samt att man kan göra jobbet själv, samt att man kan trixa lite med färgerna på ett annat sätt....
 
Brädpanel behöver inte vara helgerån, det beror på hur det görs. Om stilen passar, hur det sett ut från början, etc.

Tilläggsisolera däremot... det är ett enormt jobb om det ska göras snyggt. Fönstren måste flyttas ut, sockeln måste också åtgärdas, (muras på eller isoleras och putsas), eventuellt måste taket byggas om för att takfoten inte ska bli för smal och se konstig ut.
 
Eld skrev:
Brädpanel behöver inte vara helgerån, det beror på hur det görs. Om stilen passar, hur det sett ut från början, etc.

Tilläggsisolera däremot... det är ett enormt jobb om det ska göras snyggt. Fönstren måste flyttas ut, sockeln måste också åtgärdas,  (muras på eller isoleras och putsas), eventuellt måste taket byggas om för att takfoten inte ska bli för smal och se konstig ut.
Det har jag redan tänkt på, putsen är tjock, såpass tjock att det inte , faktiskt, skulle bli ngn större skillnad, isoleringen skulle isf vara 45mm...

Huset skulle passa i träpanel, det skulle det, absolut...
så kanske det inte är en så dum idé ändå?
 
pernolf skrev:
Vad har ni för synpunkter på sånt?
Det som är intressant är hur huset såg ut från början, tycker jag. I så fall ska man satsa på att återskapa det i den stilen ev. med mindre förändringar. Kolla gärna in vår hemsida, vi håller på med ett liknande projekt, fast det är några år yngre. ;)
 
Immobil skrev:
Det som är intressant är hur huset såg ut från början, tycker jag. I så fall ska man satsa på att återskapa det i den stilen ev. med mindre förändringar. Kolla gärna in vår hemsida, vi håller på med ett liknande projekt, fast det är några år yngre. ;)
Vilket vackert hus ni får!
vilket jobb!
otroligt snyggt!!!
 
pernolf skrev:
Vad tycker ni?
....men är det helgerån att riva ner allt, tilläggsisolera och bräda istället?
Ja Helgerån....självfallet är det upp till er men tänk på din stackars farfars farfar....han måste vrida sig i graven. Har ni ekonomiskt utrymme skulle jag välja puts igen. Denna kan ju sedan hålla 30 år innan du behöver måla eller fixa igen......nu höll den ju i 139 år eller?

pernolf skrev:
bräda är ju billigare, samt att man kan göra jobbet själv, samt att man kan trixa lite med färgerna på ett annat sätt....
Är det verkligen billigare? Ta in priser från lite olika företag innan du bestämmer dig.
 
kalleanka70 skrev:
Ja Helgerån....självfallet är det upp till er men tänk på din stackars farfars farfar....han måste vrida sig i graven. Har ni ekonomiskt utrymme skulle jag välja puts igen. Denna kan ju sedan hålla 30 år innan du behöver måla eller fixa igen......nu höll den ju i 139 år eller?


Är det verkligen billigare? Ta in priser från lite olika företag innan du bestämmer dig.
Brädfordrar jag så kan jag göra jobbet själv, har brädfordrat förr och håller på med att tilläggsisolera ett hus nu...
Jo ekonomin för att putsa, det gör den.

Jag har faktiskt inte fått några priser på att fixa putsen, men jag har antagit att det är dyrt, riktigt dyrt, vad jag sen grundar det på vet jag ej, utan en ren gissning...

Tilläggsisoleringen skulle kanske kosta runt 35-40000 inklusive moms...+färgen...

Man har ju det i åtanke, önskar att man kunde be farfars-farfar om lov...
:)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.