Min cirkulationspump till golvvärmen börjar ge sig. Jag har under vintern lyckats få igång den vi 3 tillfälle men nu känns det som den behöver bytas.
Kan man göra detta själv? Jag har bytt cirkulationspumpen vid pannan en gång och det var inga problem. Jag tänker att det är lite annorlunda med pumpen till golvvärmen. Fyllning, luftning m.m.
Cirkulationspump märkt WILO installerad på rörsystem, potentiellt för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du provat att ta isär och rengöra den?
 
  • Illustration av steg-för-steg rengöring av en cirkulationspump inklusive demontering och smörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Tipset från @Josth är kalasbra.

Skulle det inte hjälpa dig så är det samma procedur att byta en pump på golvvärmen som vid din panna.
 
Jag fick bara för mig att det unte var lika enkelt att stänga av vattnet. På cirkulationspumpen till min panna sitter det på varje sida av pumpen på anslutningen en avstängningsskruv.

Avstängningsskruv på en kopparanslutning till en värmesystemspump mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På pumpen till golvvärmen är det i alla fall inte lika tydligt hur man stänger av flödet vid byte.
Cirkulationspump för värmesystem utan synliga avstängningsskruvar monterad på rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får titta igen så kanske jag förstår hur det fungerar.
 
Redigerat:
Du får stänga av på rören som kommer till fördelarrören, på inkommande rören, det till vänster går säket att stänga , men håll reda på hur många varv det är. Till höger under plastlocket är det kanske en pigg och den ska vara troligtvis inne för att det ska blit stopp, kan vara ute med. Plastlocket är säkert för att ställa flödet och går att snurra på. Du får prova att stänga, sen öppna den vita avluftaren på röret, det kan komma en skvätt med sluta när trycket gått ner i golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.