Hej!

Vi har idag en gäststuga som är på ca 15kvm och står på plintar.

Ena plinten står lite snett. Den har dock stått så rätt länge enligt förra ägaren.

Tanken är att bygga om gäststguan till en musikstudio, då ska vi dels dra el, isolera lite och bygga akustiska dämpare inne i den.
Men, frågan är då om det är på sin plats att försöka fixa till denna snea plint?
Den har ju uppenbarligen stått så rätt länge redan, så verkar ju egentligen itne vara några enorma problem.

Hur skulle ni gjort? Är det värt att börja fixa med detta eller ska man ta det senare om det visar sig behövas i framtiden?

OM man ska rätta till detta, hur gör man? Marken kring där är relativt mjuk..

MVH
Micke
 
Bild på plinten....
Om det behövs kan friggan lyftas i hörnet med en domkraft.
 
Hej!

Sent svar nu, men behövde få chans att fota i lite dagsljus..
Det är nog framförallt hörn-plinten som lutar, men även den i mitten som man ser.

IMG_1980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog till att lyfta huset och byta plintar.
Detta är ingen stor affär, skaffa ett gäng billiga domkrafter från typ Bilema (Feltema, BilButtricks).
Ställ dom på plana cementplattor och lägg reglar på dom och lyft huset.
Lägg in något stadigt typ lastpallar under reglarna.
Gräv sen bort dessa odugliga plintar och gräv större/djupare hål.
Lägg i någon form av fiberduk i hålen och lägg ner grovt kross ca 10cm tjockt och väg av så det blir lika högt i alla hål, har du huset i våg så kan du mäta ner från det.
Du kan med fördel vattna krosset och försöka stämpa till det så det blir stadigt.
Köp färdiga plintar med bred bas (ca 100:- st) och ställ ner i hålen och ställ tillbaka huset i våg, du kanske får schimsa in huset med oljehärdad masonite eller dylikt.

Rätta mig gärna om någon tycker jag glömt något eller sagt fel!
 
  • Gilla
PekRoi
  • Laddar…
Jag skulle nog vara lite orolig.

Det verkar ju som hela huset har flyttats i sidled. När huset stod rakt från början så var hela husets kraft riktad rakt nedåt men ändå var den kraften tillräcklig för att plintarna skulle vika sig. Och när plintarna vikt sig så har varje plints tyngdpunkt flyttats åt sidan, vilket ökar risken för att plintarna ska vika sig ytterligare. Det kanske räcker med en liten förskjutning till för att plintarna skall vika sig helt och stugan rasar ner.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare.
Var försiktig nu!
 
Är det tjäle i marken? Isåfall är det nog lungt så länge den är kvar.

Jag hade nog petat in några lastpallar under syllarna som extra stöd redan nu bara för att kunna sova bättre och sen tagit tag i det till våren.
 
Det är nog tjäle utan att jag kollat nogrannare, men har ju varit riktigt kallt en längre period och abra sista tiden det blivit lite mer runt nollan..
 
Här kan du kolla tjäldjup på ett antal mätplatser i hela sverige.
Kom ihåg att tjällossningen orsakar markrörelser, och blir det ett ras är det möjligt att det blir just då.
 
ok, tack..

har två lastpallar hemma som jag får slänga in ikväll..
ska dock bort i en vecka så hinner inte fixa något mer :S nu blev jag ju lite nojjig på detta. .hmm...
 
Jag skulle inte oroa mig alls före tjällossningen. Är huset i Stockholmstrakten? I uppsala var det iallafall stabil tjäle just nu.
 
Jepp, Ingarö utanför sthlm
 
In med lastpallarna och i vår lägg en bjälke (på sniskan så den tar last från 2 långsidor) under och använd 1 domkraft som du höjer med och lägger in fler pallar/reglar/plankor under balken allteftersom den höjs. Ta nytt grepp med domkraften så du får upp Boden mer.

gräv nytt/nya hål och gjut ny plint/ar.
justera sedan in den med vattenpass och förankra boden
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.