Hej,

Har på garaget ett låglutande tak (fåtal grader bara) som är belagt med plåt. Efter 35 år är taket helt slut och måste bytas. Tror inte att ny plåt är ett alternativ pga takets lutning.

Takets uppbyggnad ser innefrån ut som följer: gips, ångspärr, reglar 170x45 samt isolering, vindpapp, plåt.

Tanken nu är att riva bort plåt och vindpapp. Fylla upp facken max med isolering och ersätta yttersta lagren med råspont och papp. Men iochmed att detta skulle ändra klimatet inne i taket funderar jag på om man måste ordna någon ventilation av taket. Vill inte att fukt som letar sig in ska kondensera på undersidan av råsponten.

Ska också finnas någon typ av gummi/foam-matta som man lägger istället för papp. Någon som känner till?
 
Skulle jag lagt råspont/papp så skulle jag gjort luftspalt också.
Rivit bort det gamla taket och isolerat upp fullt, sågat oljehärdad board i takstolarnas c/c-mått(antar att det är c/c 1200) och skruvat en 45x45 i mitten på den släta sidan så att den går parallellt med takstolarna sedan.
Skruvat boarden på takstolarna och sedan en 45x45 på varje takstol(inte snåla på varken skruvlängd eller antal i de här).
På med råsponten nu, skippa att spika i de 45x45 som du skruvade i mitten på boarden, efter du lagt hela taket skruvar du sex-sju skruv i varje av de där raderna du skippade och sedan läggs underlagspapp och takpapp.
 
Helt klart en bra idé... men du menar att varannan 45x45 bärs upp av boarden? Tror inte jag vågar lägga råspont på cc1200. Dock så tror jag faktiskt att det är cc600 på takstolarna, kan man ha sån tur... Det tar ju bort hela problematiken kring det.

En annan fundering är om man inte vill ha 45x45 till att gå kors takstolarna, så att de följer takets lutning. Om man lämnar helt öppet i takets bakkant (musnät) så blir det ju luftat från det hållet och kondens kan i den mån det rinner omkring enkelt hitta ut. Och så kan man sätt i några små ventilationsgaller i framkant på garaget?

Var det så du menade att 45x45 följer takets lutning? Annars har man ju byggt ett fack med luft men det i sig gör ju inget för luftningen av taket...?
 
Jag menade att varannan 45x45 håller uppe boarden eftersom boarden är skruvad i en 45x45 som i sin tur är skruvad i råsponten.
Jag börjar bli osäker på hur du menar att takstolarna sitter, kan du kanske lägga upp en bild på objektet i fråga och förklara lite mera?
 
Hej igen,

Bifogar en slarvskiss. Skulle varit tydligare med att det inte finns några takstolar, är endast takbjälkar, utmålade som röda streck på skissen (dubbelkollade och cc600 stämmer).

Läste lite på Träguiden, takbjälklag: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4998&contextPage=5946 som ju är samma som du föreslog. Skillnaden är att jag lägger "3. Övre påsalning med reglar" kors takbjälkarna istället. Här säger dom också att den regeln bör vara 95 hög. Kanske säkrast att följa det med tanke på mitt långa låglutande tak.

Vad tror du, nu är det bara att köra?
 
  • slarvskiss.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns ingen anledning att ha mera än 45mm till luftspalten, vill du tilläggsisolera så kan du ju lägga 45x95 c/c tvärs takbjälkarna som du tänkte själv och sedan lägga board och en 45x45 uppepå den längs 45x95'orna och råspont på det.
Vill du inte tilläggsisolera så kan man ju lägga boarden direkt på bjälkarna och 45x45 c/c60 tvärs dem med råspont på men det det tror jag inte skulle gå igenom nån besiktning trots att jag är övertygad att det skulle hålla utan problem, det är bortom mina kunskaper men känslan säger att det funkar. Kanske någon annan med bättre kunskaper kan svara på det.
Allt detta påverkar ju också takfoten och takutsticket.
Edit: kom ihåg att ha överlapp på boarden.
 
Redigerat:
Varför tror du att det inte skulle gå igenom en besiktning? Det vi pratar om nu är ju samma som finns beskrivet på Träguiden. Bjälke, board, regel (luftning), råspont... Eller har jag missat någon detalj?

Bra att du nämner takfoten, mycket att tänka på för en ovan takkonstruktör. Tänker ju att det löser sig när man börjar bygga men sån tur har man inte. Får lägga lite mer tid på planering :)
 
Jo, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett luftningsreglarna tvärs takbjälkarna i träguiden men å andra sidan har jag inte letat heller då det inte varit aktuellt för mig. 45x45 ska ju hålla uppe taket plus snölast mellan bjälkarna.
Jag är ju dessutom lekman i frågan. :)
Förresten så blir det inte någon besiktning heller eftersom du skulle göra jobbet själv om jag uppfattat dig rätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.