Jag håller på att dra fram vatten i badrummet, och har insett att varm- och kallvattnet inte är på "rätt sida" för alla mina kopplingar. Det ser ut så här ungefär. Vattnet kommer in vid den röda och blåa punkten, varmt överst, kallt underst.

Schematisk illustration av två alternativa rördragningar med varmt (rött) och kallt (blått) vatten i en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 1 är att korsa rören vid blandaren A, men det är i en dusch, jag är rädd att det kommer se lite amatörmässigt ut, eller är det superstandard att göra så?

Alternativ 2 är att på en dold sträcka som symboliseras av den blåa boxen byta plats på rören så att de magiskt kommer ut i omvänd ordning på andra sidan. Jag vill ogärna ha kopplingar där, även om det teoretiskt är ok (utrymmet går att inspektera osv). Hur gör man i så fall för att byta plats på dem? Finns det något standardsätt som inget proffs skulle höga på ögonbrynen om de såg?

Alternativ 3 har jag ingen koll på, det kanske finns något mycket bättre sätt som jag inte känner till.

Blandare osv är inköpta, så jag kan inte byta till en "omvänd" för den längst till vänster.

Tack på förhand.
 
  • Schematisk bild av rördragning i badrum med olika alternativ för placering av varm- och kallvattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte problemet. I alla ritningar är rött till vänster sida av blandaren och blått till höger. Även efter dina föreslagna ändringar. Vad är problemet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Förstår inte problemet. I alla ritningar är rött till vänster sida av blandaren och blått till höger. Även efter dina föreslagna ändringar. Vad är problemet?
I alternativ A så korsar kallvattenledningen varmvattenledningen, trots att den inte går vidare. Är det normalt att göra så? Jag tycker det brukar se ut som i alternativ 2, att det nedre röret blir det bortre.

Därför var alternativ 2 ett förslag, att byta plats på rött och blått dolt, för att kunna göra det snyggt utan extra korsade rör.
 
Det är väl inte det minsta konstigt eller ovanligt att utanpåliggande rör måste korsa varandra, detta oavsett om det handlar om en dusch eller ett handfat.
 
G Gabbe1 skrev:
Det är väl inte det minsta konstigt eller ovanligt att utanpåliggande rör måste korsa varandra, detta oavsett om det handlar om en dusch eller ett handfat.
Jag tolkar dig som att alternativ A är fullt tillräckligt och skulle inte se ut som man har fuskat?
 
Japp, det är en vanlig lösning och inget som betraktas som fusk.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Japp, det är en vanlig lösning och inget som betraktas som fusk.
Tack! Då får jag ta en funderare på vad som är minst krångligt för mig, att gömma det eller att göra en 90-gradare med övergång. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.