Hej! Har flyttat in en bostadsrätt byggt -91 och inget är gjort. Jag ska renovera badrum, ca 4 kvm, och idag finns dusch vid ett litet fönster, naturligtvis syns fuktskador runt träet på fönstret och jag är inte sugen på att ha duschen kvar där. Jag vill byta plats på toan och duschen, men kan tänka mig att det blir väldigt dyrt och krångligt att ändra så mycket. Får man göra sådana ingrepp i vatten- och avlopp (HSB)? Finns det fog för att ha duschen kvar? Vill inte ha duschkabin. Ett äldre badrum med duschhörna bredvid ett litet fönster med synliga fuktskador och en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla alltid först med styrelsen och stadgarna.
Många tror att eftersom man har flyttat till en bostadsrätt att man har rätt till att göra vad man vill. Vatten ledning, avlopp, el, ventilation är fastighets ägarens ansvar.
Utför alltid projekt med riktiga avtal
Hanterbar formulär H19 och se allting till ha en besiktning på badrummet, köket etc
Glöm aldrig heller att spara dolumantionen för certifikat, förskäringsbevis, intyg från
El, VVS(säker vatten), plattsättaren (Bkr) etc
Annars kan nästa ägare krävs personligt ansvar upp till 10år.

lycka till med era badrum

Tips från en som sitter i styrelse och är besiktningsman
 
  • Gilla
Momthom
  • Laddar…
JFT JFT skrev:
Kolla alltid först med styrelsen och stadgarna.
Många tror att eftersom man har flyttat till en bostadsrätt att man har rätt till att göra vad man vill. Vatten ledning, avlopp, el, ventilation är fastighets ägarens ansvar.
Utför alltid projekt med riktiga avtal
Hanterbar formulär H19 och se allting till ha en besiktning på badrummet, köket etc
Glöm aldrig heller att spara dolumantionen för certifikat, förskäringsbevis, intyg från
El, VVS(säker vatten), plattsättaren (Bkr) etc
Annars kan nästa ägare krävs personligt ansvar upp till 10år.

lycka till med era badrum

Tips från en som sitter i styrelse och är besiktningsman
Tack snälla för svar! Jag ska ta det i beaktande och prata med styrelsen. De kanske förstår att dusch vid fönstret är en risk och har lösningar för det.
JFT JFT skrev:
Kolla alltid först med styrelsen och stadgarna.
Många tror att eftersom man har flyttat till en bostadsrätt att man har rätt till att göra vad man vill. Vatten ledning, avlopp, el, ventilation är fastighets ägarens ansvar.
Utför alltid projekt med riktiga avtal
Hanterbar formulär H19 och se allting till ha en besiktning på badrummet, köket etc
Glöm aldrig heller att spara dolumantionen för certifikat, förskäringsbevis, intyg från
El, VVS(säker vatten), plattsättaren (Bkr) etc
Annars kan nästa ägare krävs personligt ansvar upp till 10år.

lycka till med era badrum

Tips från en som sitter i styrelse och är besiktningsman
 
  • Gilla
JFT
  • Laddar…
Som jag skrivit i en annan tråd ska man absolut prata med styrelsen. Dock är det så att föreningen inte får vägra utan att kunna visa giltigt skäl - i lagen står det 'Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.'. Därmed inte sagt att man kan flytta avloppsledningar i alla lägenheter - det kan ju finnas skäl till varför det är svårt eller riskabelt i en viss byggnad eller lägenhet - men generellt sett är det svårt för en styrelse att neka det du vill göra.
 
  • Gilla
Momthom
  • Laddar…
Tack för svar. Jag får ta en diskussion med både styrelse och med utförare. Jag har inte outsinliga källor att ösa ur och det kanske finns kluriga sätt att ändå ha kvar duschen vid fönstret. Att byta fönster var 20:e år kanske är lösningen.

Finns det någon annan som gjort samma lika? Och har haft duschen kvar, men löst på något annat klurigt sätt?
 
Ett duschdraperi framför fönstret skyddar en hel del.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Det gör det ju. Man skulle kunna ta sugproppshanddukshållare och sätta upp för fönstret och klippa till ett snyggt duschdraperi och sätta upp. Lätt att ta bort.

Bra idé!

Fler?

(kul forum det här, helt ny och visste inte att det finns så många kunniga/likasinnade/trevliga personer här)
 
Jag hade kollat om det skulle funka att montera välvda duschdörrar som viks in mot duschväggen när du inte använder duschen. Då hade fönstret alltid skyddats från vatten plus att det ser stilrent ut. Har dock ingen aning om hur mycket plats detta kräver och om det är möjligt.
 
  • Gilla
Momthom
  • Laddar…
Jag har tänkt att ta bort befintlig lösning och sätta in vikbara duschväggar. Men även då när man duschar kommer det vatten på fönsterväggen och det är det som jag helst vill undvika, alternativt byta plats på toa/dusch.
 
Du kan fråga nån granne också hur dom har gjort med avlopp osv. Om det var problematiskt eller inte.
Nån borde ju gjort om badrummet sen 91 tänker man :)
 
Sant. Jag kollar runt lite. Det är mest pensionärer, så kanske har de (också) bott i 30 år utan att ändra på något.
 
BirgitS
Momthom Momthom skrev:
Jag har tänkt att ta bort befintlig lösning och sätta in vikbara duschväggar. Men även då när man duschar kommer det vatten på fönsterväggen och det är det som jag helst vill undvika, alternativt byta plats på toa/dusch.
Kolla på en U-dusch, då kan man ha det så att båda duschdörrarna sitter fast på samma vägg. Det innebär att det inte kommer vatten på fönsterväggen.

Men merkostnaden för att flytta avloppen i samband med en totalrenovering av ett 30 år gammalt badrum är nog ganska liten.
 
  • Gilla
Momthom
  • Laddar…
Precis! Det va min tanke också, se bilden. Det borde funka bara det får plats.
 
  • Hörndusch med genomskinliga glasdörrar och vit kakelvägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, smart! :) Så långt hade jag inte tänkt. Det är ju ett alternativ förstås.

Tack!
 
*hemochmätaefterjobbet* ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.