Hej
Fick en heads-up ifrån samfälligheten att rören till radiatorer vi har i våra hus (byggda 78) är plastade stålrör som riskerar att läcka. Vi har fjärrvärme in i källaren (samfälligheten har växlaren) och ett fördelningsrör efter mätaren. Detta fördelningsrör har läckt hos en granne utan de märkt det och orsakat stora skador. Men en "förstå-sig-påare" har även sagt att alla rören inkl fördelningsröret borde bytas för "det är en tickande bomb".

Finns det någon risk att rören spricker? Var är den svaga länken i konstruktionen? Bör jag börjar fundera på att byta rören? Vad är era erfarenheter? :)


Fördelningsröret:
Fördelningsrör till radiator synligt genom öppning i vägg, potentiell risk för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I detta fallet är väl det stora problemet att ni inte var svar fjärrvärme utan att det är ett trycksatt gemensamt system, så ett rörbrott innebär flera tusen liters läckage.

Borde ju finnas motsvarande den vattenfelsbrytare som jag har till denna typen av cirkulära trycksatta system.

(för de av er som undrar var jag läste att det är ett gemensamt system, jag känner ts)
 
O
J jenjaev skrev:
Hej
Fick en heads-up ifrån samfälligheten att rören till radiatorer vi har i våra hus (byggda 78) är plastade stålrör som riskerar att läcka. Vi har fjärrvärme in i källaren (samfälligheten har växlaren) och ett fördelningsrör efter mätaren. Detta fördelningsrör har läckt hos en granne utan de märkt det och orsakat stora skador. Men en "förstå-sig-påare" har även sagt att alla rören inkl fördelningsröret borde bytas för "det är en tickande bomb".

Finns det någon risk att rören spricker? Var är den svaga länken i konstruktionen? Bör jag börjar fundera på att byta rören? Vad är era erfarenheter? :)


Fördelningsröret:
[bild]
Risken finns absolut.
Har man haft gemensamma system som dessa så har de ofta varit höga flöden i rören under lång tid. Detta flöde kan orsaka materialslitage om de överstiger ett visst flöde.
Det kan hålla länge till och det finns inga garantier att rören är dåliga hos dig, eller att det är bra.
Dock är man mer utsatt ju närmare centralen man har sitt system.
I början av ledningen så blir trycket ofta för högt i äldre system, bor du långt ut på nätet så är differenstrycket ofta lägre och sliter inte onödigt.
Äldre plastisolerade stålrör är dock inte jätteovanligt att de orsakar läckage. Och jag hade definitivt börjat fundera på en konvertering om det är ett känt problem i området.
Skulle det börja läcka så kan hela områdets vatten hamna i ditt vardagsrum..
 
  • Gilla
jenjaev
  • Laddar…
Finns det något sätt man kan kolla om rören är slitna eller får man bara vänta och se?
Trycker vi har in är cirka 1 bar, flödet upp till 250 liter per minut. Ger det mening att koppla in en vattenfelsbrytare i på mina rör i huset?
 
O
Näe det är inte så troligt att man kan se det tyvärr.
Det är beroende på flödeshastigheten i rören som slitaget ökar.
 
  • Gilla
jenjaev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.