Jag ska byta tak på garaget. Har köpt alla saker och ska börja riva imorgon. Ett par saker är lite oklara i dagsläget.

Nuvarande tak har bara trekantsläkt i framkant och nån ful plåt på sidorna så jag kan inte bygga likadant som nu. Taket är ca 6,3meter långt, platt med ca 6graders lutning. Längsgånde ”balkar” med 40x120 reglar spikade tvärs över som bär längsgående råspont. Jag har köpt Mataki självtäck 3 och YAM2000 underlagspapp, 20x95 ändspontad råspont.

I mitt huvud är planen såhär när allt är bortrivet.

1. spika läkt längs balkarna som sponten vilar på i ytterkant. Detta för att jag vill sätta vindskivor mot trekantsläkten sen och få ett litet spel mellan panelen och vindskiva, (panelen ska bytas när taket är klart).
2. Spika all råspont
3. Fotplåtsremsa
4. Fotplåt kant i kant med takets bredd.
5. Lägga underpappen.
6. Spika trekantsläkt
7. Lägga ytpapp och allt vad det innebär

sen kommer allt finlir med plåtar osv.

Mitt huvudbry är om det är korrekt att spika trekantsläkten ovanpå underpappen, och när spikar jag rännkrokarna? Innan fotplåt måste det ju va? Eller?

Är det en bra idé att vika ytpappen över trekanten och sedan klämma den med vindskivan sen? I min värld låter det som bästa lösningen.

Sen har jag en undran om främre vindskivan, den främre trekantsläkten lutar ju med taket, så hur gör man enklast för att få den främre vindskivan att hamna i lod?
 
Korrekt att ytpappen följer med och kan spikas eller skruvas bakom vindskiveplåten. Då kommer aldrig fukten in under utan kan hitta ut åt rätt håll.
Hängrännekroken spikar/skruvar du i råspont innan fotplåtspapp. Du kan fräsa ner dem i råspont om du vill så de inte sticker upp och gör en bucklig fotplåt som du ska bränna ytpappen på.
Trekantsläkten kan du slå på innan och likt ytpappen ha underlagspappen utskjutande över allting.
Vindskiveplåten borde du kunna ha i takets fall? Annars får du ha en bredare modell så den hänger i luft, alternativt snickra den nya ramen i våg
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A Aberoni skrev:
Korrekt att ytpappen följer med och kan spikas eller skruvas bakom vindskiveplåten. Då kommer aldrig fukten in under utan kan hitta ut åt rätt håll.
Hängrännekroken spikar/skruvar du i råspont innan fotplåtspapp. Du kan fräsa ner dem i råspont om du vill så de inte sticker upp och gör en bucklig fotplåt som du ska bränna ytpappen på.
Trekantsläkten kan du slå på innan och likt ytpappen ha underlagspappen utskjutande över allting.
Vindskiveplåten borde du kunna ha i takets fall? Annars får du ha en bredare modell så den hänger i luft, alternativt snickra den nya ramen i våg
Tack för svaren! Nu hoppas vi på väder utan regn imorgon! :D Bra där att fräsa ner för kroken, det hade jag inte tänkt på alls! (y)(y)
 
Vill man inte fräsa ner kroken så är alternativet att lägga lämplig board mellan och fasa ner till noll upp mot takfallet. Men då är risken att man bygger ett bakfall i takfot vid så låg lutning.
Vet inte utbud på bygghandeln för sån vindskiveplåt du behöver annars kan lokala plåtisen fixa på någon timme om du kommer med mått.
Lycka till!
 
Jag beställer nog plåt från FLplåt efter mina mått, dom kanske kan vika hörnen och ändarna till en också om man frågar snällt.

Nu har jag rivit bort den gamla pappen, tre lager, riktigt tjockt. Sponten är jättefin i det stora hela, men tycärr har man låtit läckage pågå under många år så den är murken på för många ställen för att rädda. River allt som planerat.

Tak med bortriven gammal papp och synlig sliten, delvis murken spont, med verktyg och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


såklart kommer det en åskskur nu, men sen ska det va uppehåll resten av dagen. Hoppas få på underlagspappen idag iaf.
Utsikt genom ett fönster mot ett tak täckt med presenning, en stege, träd i bakgrunden och en barnsparkcykel framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är det en bra idé att vika ytpappen över trekanten och sedan klämma den med vindskivan sen? I min värld låter det som bästa lösningen.
Tycker du verkar ha rätt bra koll på det mesta så det blir nog bra det här. Tänk på att dom flesta tillverkarna "kräver" att man gör separata kappor över trekantlisten som limmas både mot ytan och mot brädan.
Vet inte riktigt om du tänkt så men jag tolkade det inte så.
(läs montageanvisningen)

Varför man gör det är för att klistret inte är starkt nog att hålla ihop pappen i böjen och risken att det släpper över tid är väldigt stor. Precis samma gäller för svetsad tätskikt där skarven troligtvis är 10gånger starkare.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tycker du verkar ha rätt bra koll på det mesta så det blir nog bra det här. Tänk på att dom flesta tillverkarna "kräver" att man gör separata kappor över trekantlisten som limmas både mot ytan och mot brädan.
Vet inte riktigt om du tänkt så men jag tolkade det inte så.
(läs montageanvisningen)

Varför man gör det är för att klistret inte är starkt nog att hålla ihop pappen i böjen och risken att det släpper över tid är väldigt stor. Precis samma gäller för svetsad tätskikt där skarven troligtvis är 10gånger starkare.
Jag försöker läsa på ordentligt innan jag gör något, men det är svårt att hitta detaljerad info om vissa saker. Jag satte ingen kappa i hörnen, jag kommer ha en bred vatt/vindskiveplåt över allting sen samt rejält med klistergucka där. Tror inte det kommer läcka något. Garaget tjänstgör bara som förråd och är oisolerat.

Faktum är att manualen inte beskrev någonting om kappor eller hur man ens viker ett hörn, i övrigt var det ganska lättjobbat och smart mer skruvarna till ytpappen, skönt att slippa fler spik. :rofl:
 
Rickard.
Illustration av gavelavslutning på tak med måttangivelser för plåtbeslag och kappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja en sån kommer det inte att bli, då måste jag köpa ännu mer dyr papp, den känns dessutom helt onödig, finns ingen chans att det ska läcka in som det är nu. Men det är väl deras sätt att ha hängslen och livrem.
 
Rickard.
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja en sån kommer det inte att bli, då måste jag köpa ännu mer dyr papp, den känns dessutom helt onödig, finns ingen chans att det ska läcka in som det är nu. Men det är väl deras sätt att ha hängslen och livrem.
Den är inte helt onödig tro mig. Papp är inte ett dött material som ligger helt still utan det krymper och expanderar av temperatur men det krymper också naturligt med tiden, för att göra det ännu värre så rör sig konstruktionen under också. Som du har tänkt kommer det släppa i hörnen oavsett vad du tror. Sen om det sker om 5,10 eller 30 år vet ingen.

Fördelen med att göra saker själv är ju att man sätter nivån så du får såklart göra som du vill men jag ville bara informera.
 
Redigerat:
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Rickard.
Takpapp applicerad på tak med markerade områden där det riskerar att öppna sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså här jag menar att det kommer öppna sig. Måste varit lite nyvaken för jag tycker inte mitt ordval direkt imponerar.

(stötte på ditt inlägg)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
[bild]

Det är alltså här jag menar att det kommer öppna sig. Måste varit lite nyvaken för jag tycker inte mitt ordval direkt imponerar.

(stötte på ditt inlägg)
Jag håller koll, öppnar det sig så får jag väl revidera min åsikt och lägga en remsa.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
[bild]

Det är alltså här jag menar att det kommer öppna sig. Måste varit lite nyvaken för jag tycker inte mitt ordval direkt imponerar.

(stötte på ditt inlägg)
Förresten är det legitimt att spika uppe på trekantslisten? Det ska ligga plåt över där sen, men i nuläget hänger bara pappen över med några spik i utsidan, det ska bytas panel också nämligen. Jag satte en 22x95 på utsidan av trekantslisten innan jag la pappen.
 
  • Gilla
nexse
  • Laddar…
Rickard.
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Förresten är det legitimt att spika uppe på trekantslisten?
Legitimt är det väl i och med att mataki skriver det. Jag använder dock aldrig någonsin pappspik och tycker inte dom är särskilt imponerande då dom knappt håller fast något. Jag använder skruv m bricka om det går eller montageskruv, vars jag skruvar beror på takets förutsättningar men det ska sitta ordentligt.

Jag använder aldrig plåten för att hålla fast pappen utan den ska bara vara en estetisk detalj och det går inte att göra båda utan kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.