Vi har en IVT490 i vårt nybyggda hus, flyttade in förra sommaren och har alltså till sommaren bott 2 år i huset. Nu vill min mycket elkonsumtionsintresserade far betala för att byta vår panna till en IVT495 och borra för att få ner värmekostnaderna. Han påstår att vi kommer få ner värmekostnaden till 1/3 av vad vi har idag. Jag undrar om det verkligen är värt pengarna att göra bytet? För oss är det ju så att säga gratis, men det får väl ändå vara någon slags ekonomisk vinning i det hela om man ska genomföra det!
 
Ja helt klart ni får ner värmekostnaden men det är ju fler parametrar inblandade, att den skulle sjunka från låt oss säga 10.000 kW/2 om året till drygt 3.500 tror jag definitivt inte. Ni byter upp er från en liten pump som på värmepumpsdelen avger 2 kw till en som avger 3.9 kw, men det innebär ju inte att ni ens halverar värmekostnaden men en besparing blir det absolut.
 
Jag skulle byta emblem på 490 till 495, och byta bil istället...kanske, men oj vilken snäll far du har.
 
nic2 skrev:
.... men oj vilken snäll far du har.

Verkligen, kan man ansöka om att bli adopterad, tro? :p
 
Hur mycket ni får ner kostnaderna beror ju helt på hur stora de är i dagsläget och hur stort hus ni har. 1/3 av vad ni har idag låter dock inte troligt.

Gå in på IVT:s sida och gör en beräkning. Då kan du se vilken besparing du har att vänta:
VPW2100 Värmepumpsdimensionering, beräkna din besparing med värmepump

En enplansvilla på 160kvm och en toppeffekt på 8kW ger t.ex. en besparing på 4300kWh om man jämför en 490 med en 495. Så en besparing MED 1/3 verkar vara närmare sanningen, men det beror ju helt på era förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.